Bobby Epstein, de CEO van het Circuit of the Americas, denkt dat de baan in Texas op korte termijn wel even last kan hebben van de aangekondigde Grand Prix in Miami, maar het op de langere termijn gunstig kan uitpakken.

Dat komt dan omdat twee Grands Prix in Amerika mogelijk meer interesse voor de Formule 1 genereren dan slechts één race, aldus Epstein tegenover Autosport: “Al is er natuurlijk wel een risico dat je eerst pijn lijdt door twee opties te bieden aan een schare fans die daar nog niet groot genoeg voor is.”

De Formule 1 volgt het voorbeeld van de Formule E (hier in 2015) en gaat naar Miami. Al moeten er nog wel wat plooien gladgestreken worden voor de race definitief op de kalender verschijnt.

“Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei. Wat komt eerst: de races, of de fanschare? Zeker in de eerste jaren moeten we maar zien of het gunstig voor ons uitpakt”, zegt Epstein over het verschijnen van een tweede Amerikaanse Grand Prix op de kalender.

Wat die kalender betreft, zou Epstein graag zien dat Austin een ander plekje krijgt. Momenteel wordt Texas in oktober aangedaan, terwijl voor het bezoek van de Formule 1 aan Miami aan dezelfde maand wordt gedacht. “Logischerwijs staan wij het liefst zo ver mogelijk op de kalender van een race die dezelfde groep fans aantrekt, en zo dwingt te kiezen.”

“Logistiek gezien, qua reizen, is het echter lastig om dat te doen en logischer ze wel rondom elkaar te plannen”, erkent Epstein, die in gesprek met ESPNF1 aanhaalt dat Austin en Miami in elk geval verschillende ervaringen bieden. Miami wordt immers een stadsrace op een stratencircuit, Austin biedt een weekend lang festival-achtig vermaak op het circuit net buiten de stad.

Epstein en Ecclestone.

“Daarom denk ik ook dat beide races prima naast elkaar kunnen bestaan, al zal de druk er de eerste jaren wel flink op liggen bij ons om méér te bieden.” In zekere zin is de organisatie in Austin daar echter wel mee bekend, want de terugkeer van de Grand Prix van Mexico in 2015 ‘bracht ook uitdagingen met zich mee’, met Mexico dat aan Texas grenst.

Epstein ziet hoe dan ook een lange toekomst voor de Grand Prix in Austin, waarbij hij momenteel met Formule 1-eigenaar Liberty Media om de tafel zit om te spreken over het tot en met 2021 doorlopende contract. “Dat komt nog uit de tijd van Bernie Ecclestone, inclusief bepaalde eigenaardigheden. We spreken erover. Als klant hoop je natuurlijk altijd dat een product met de tijd goedkoper wordt.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het Circuit of the Americas in Austin, Texas, met de kenmerkende ‘Observation Tower’.