Voorafgaand aan het nieuwe seizoen nodigde Formule 1 vier autosportprominenten – Tom Coronel, Allard Kalff, Michiel Mol en Koen Vergeer – uit voor een smakelijk gesprek over hoe de vlag erbij hangt. Spelen de banden een te grote rol tegenwoordig?

Allard Kalff noemt het absurd dat de rondetijden aan het begin van de race zeven tot negen seconden langzamer zijn dan in de kwalificatie. Tom Coronel is het ermee eens dat de verschillen te groot zijn, maar kan de onvoorspelbaarheid ook waarderen.

“Ik denk dat de organisatie het wel gaaf vindt zoals het gaat”, zegt Coronel. “Is het sport of een commercieel spelletje? Dat is de mix van de Formule 1. Soms zie je dingen gebeuren waar niemand iets van begrijpt. Dat hoort er dan maar bij. Ik vind dat eigenlijk ook wel interessant. Ik ben niet ontevreden over hoe het nu is. Ik hou van onvoorspelbaarheid. Mensen in de laatste bocht zien uitvallen terwijl ze denken dat ze kampioen zijn. Maar eigenlijk past het niet bij sport, waar de beste hoort te winnen.”

Volgens Kalff is niemand blij met de bandensituatie. “Zelfs topman Ross Brawn niet”, stelt hij. “Het is duidelijk dat er iets moet veranderen. Maar dat zal niet in 2019 gebeuren, want die banden zijn al klaar. Het contract met Pirelli is ook verlengd, maar over een jaar komen er een nieuwe velgenmaat. Misschien is dat een mooi moment om wat mensen aan te nemen die er verstand van hebben en goede banden te maken.”

Dat Pirelli juist de opdracht heeft gekregen om snel slijtende banden te produceren, noemt Kalff ‘een fantastisch marketingpraatje’ van Paul Hembery van de Italiaanse firma. “Er zit wel een kern van waarheid in, maar niet op deze manier. Het is te belachelijk voor woorden dat ze geen banden kunnen maken waarmee ze harder rijden dan ze doen.”

“De banden zijn de zwakste schakel in de Formule 1”, beaamt Coronel. “Je kan voordeel halen uit de strategie in plaats van door op je tandvlees te rijden. Terwijl op het hoogste niveau van de autosport alles op de limiet zou moeten zijn. Banden moeten de rijders killen en niet andersom.”

Toch kunnen coureurs zich volgens Coronel ook onderscheiden door beter met de banden om te gaan. “Als iemand snel rijdt op oudere banden, heeft hij meer gevoel dan gewoon een auto de hoek om sleuren. Je moet een band kunnen voelen, begrijpen. Dat hoort ook in de sport te zitten. Natuurlijk is het voor een coureur niet leuk dat je je moet inhouden, maar het zijn geen sprintraces. Je moet slim kunnen zijn om gemiddeld zo snel mogelijk te rijden.”

Het volledige rondetafelgesprek lees je in het nieuwe nummer van Formule 1, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.

Vind jij dat er veranderingen moeten komen in het bandenreglement? Bespreek het met oud-coureur Jan Lammers, fotograaf Peter van Egmond en techniekexpert Rob van den Heijkant tijdens het Formule 1 Event op 8 maart in het Louwman Museum. Bestel hier je kaarten.

8 maart Formule 1 event Mis het niet