Pirelli heeft bekendgemaakt welke banden het voor welk team meeneemt naar Singapore, waar de bandenkeuze wel eens een hoofdrol kan spelen.

De bandenselecties van de topteams lopen voor Singapore namelijk niet alleen flink uiteen, maar vorig seizoen gaven de banden de doorslag voor het verloop van het raceweekend op het Marina Bay Street Circuit.

Mercedes had in 2015 immers grote moeite de Pirelli’s aan de praat te krijgen in Singapore, waar het haar minst competitieve weekend van het jaar had. Het reist dan ook ‘niet met te veel zelfvertrouwen’ af naar Singapore.

In 2015 waren er echter maar twee compounds beschikbaar, de soft en supersoft. In 2016 nomineert Pirell drie compounds per weekend, waarbij het voor Singapore naast soft en supersoft ook de nieuwe ultrasofts meeneemt.

De coureurs van Ferrari, dat vorig jaar met Sebastian Vettel won in Singapore, gaan daarbij voor negen setjes van de ultra zachte banden, terwijl Mercedes en Red Bull daar ‘maar’ zeven setjes per coureur van meenemen.

Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg hebben als gevolg respectievelijk voor drie en vier setjes van de normale softs gekozen, de hardste Pirelli PZero-compound die in Singapore beschikbaar is.

Ferrari-coureur Vettel krijgt op zijn beurt twee setjes softs voor Singapore, teamgenoot Kimi Räikkönen maar eentje. Verstappen en Ricciardo gaan elk voor twee setjes softs.

Met in totaal dertien setjes banden per coureur en dus een keuze uit zacht, superzacht en ultrazacht, betekent dit dat de Red Bull-coureurs meer setjes supersofts hebben dan hun Mercedes- en Ferrari-collega’s.

Vooral de selectie van de Ferrari-coureurs is opmerkelijk. Zij hebben met slechts één setje van de soft PZero’s per coureur duidelijk een meer aanvallende, agressieve bandenkeuze gemaakt.

De volledige bandelselectie per coureur voor Singapore:

Singapore Pirelli