De FIA is begonnen met de aanbestedingsprocedure voor de bandenleverancier van de Formule 1 vanaf 2020 tot en met 2023. Vanaf 2021 zal de Formule 1 overstappen van 13-inch naar 18-inch wielen en worden bandenwarmers verbannen. “Dat wordt een flinke uitdaging”, zegt Mario Isola, autosportchef van Pirelli, dat graag verder wil in de Formule 1.

Bandenfabrikanten kunnen hun interesse kenbaar maken bij de FIA om de Formule 1 vanaf 2020 van banden te voorzien. Het eerste jaar van de nieuwe deal zal nog in lijn zijn met huidige situatie, maar daarna volgen grote veranderingen. De grotere velgen springen het meest in het oog, maar het afschaffen van de bandenwarmers heeft misschien nog wel meer invloed.

“Dat is een uitdaging”, zegt Isola. “Het is geen gemakkelijke opgave om banden te maken die daarmee om kunnen gaan. De banden moeten direct goed presteren, maar de omstandigheden zijn natuurlijk anders wanneer je koud op pad gaat dan wanneer ze zijn opgewarmd. Met de temperatuur neemt ook de druk toe, dus die evolutie moet je meenemen in het ontwerp van de band.”

Pirelli is ook leverancier van de Formule 2, waar al met koude banden wordt gestart. “Maar die rijden gemiddeld twaalf seconden per ronde langzamer. Dat valt dus niet te vergelijken.” Pirelli wil de uitdaging wel graag aangaan. “We weten niet of er andere fabrikanten belangstelling hebben. Daar komen we wel achter wanneer de FIA de envelop opent en de leverancier bevestigt.”

Een andere eis die de autosportbond stelt is dat er minder compounds komen, en de onderlinge verschillen groter worden. “We zien dat de teams nu allemaal naar éénstoppers neigen, omdat daar minder risico’s mee gepaard gaan. Het moet aantrekkelijker worden om voor twee of drie stops te gaan. We moeten dus opnieuw gaan rekenen.”

Volgens Isola is het geen voordeel of nadeel dat Pirelli sinds 2011 in de Formule 1 actief is ten opzichte van een mogelijke nieuwkomer. “We moeten sowieso nieuwe banden ontwikkelen”, stelt hij. “Zelfs als er niets aan de reglementen verandert, is dat nodig. De ontwikkeling van de auto’s verandert de belasting van de banden. Idealiter introduceer je gedurende het seizoen nog nieuwe  banden, maar dat is nu eenmaal niet toegestaan.”

Pirelli-chef Mario Isola bij de Lotus E22 waarmee in 2014 al 18-inch wielen werden uitgeprobeerd.