De plannen die HRT voor vandaag had werden danig verstoord door de regen. Aan het eind van de dag was het team bovendien meer dan negen seconden langzamer dan dagsnelste Lewis Hamilton, maar de formatie uit Spanje benadrukt dat het raceweekend morgen – als het droog is – pas echt begint.

Alle drie de HRT-coureurs kwamen vandaag in actie voor het kleine Spaanse team: Daniel Ricciardo reed in beide trainingen, terwijl testrijder Narain Karthikeyan de eerste sessie op zich nam in de auto van vaste coureur Vitantonio Liuzzi, waarna Liuzzi het stuur in de middag weer overnam.

Zowel Karthikeyan als Liuzzi baalt ervan dat het Korean International Circuit zo nat was, maar Ricciardo was hier juist blij mee: “Ik kan namelijk wel wat extra ervaring in de regen gebruiken”, legt hij uit. “We verwachten echter wel dat het morgen droog is, dus dat betekent ook gelijk dat we tijdens de derde vrije training veel werk te doen hebben om een goede afstelling te vinden.”

“Ikzelf moet het circuit daarnaast ook nog leren kennen onder droge omstandigheden”, vervolgt de Australische rookie. “Hoe de rest van het weekend gaat verlopen, valt op dit moment dan ook moeilijk te voorspellen, maar voor mij persoonlijk was dit dus best wel een goede dag.”

Voor testrijder Karthikeyan was het daarentegen geen al te fijne vrijdag. “Het was niet ideaal om hier onder zulke nare omstandigheden te rijden”, zegt hij. “Ik heb hier bovendien niets aan wat mijn voorbereiding op mijn thuisrace in India betreft, want het was hier ontzettend nat en het blijft daar waarschijnlijk droog.”

“Het enige positieve is dat ik wel informatie heb kunnen vergaren voor het team en zo mijn steentje heb kunnen bijdragen”, besluit de coureur die in de middag dus moest toezien hoe Liuzzi weer achter het stuur van zijn eigen bolide kroop en even moest zoeken naar zijn ritme: “De omstandigheden waren namelijk niet eenvoudig”, meent Liuzzi. “Met name de langzame bochten waren een ramp.”

“Het was eigenlijk te droog voor de intermediates, maar ook nog te nat voor slicks”, verhaalt hij, alvorens hij op eenzelfde noot besluit als veel van zijn collega’s: “We hebben wel wat informatie weten te vergaren, maar weten nog niets wat de afstelling van de auto betreft. De vrije training van morgen wordt daarom eigenlijk als een soort vrijdag voor ons.”