Bijna alle kostenbesparende maatregelen die de laatste maanden zijn voorgesteld als alternatief voor de budget cap, zijn afgeschoten door de Formule 1 commissie. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

De Formule 1 commissie – bestaande uit de teambazen van alle teams, de commerciële uitbater Bernie Ecclestone, vertegenwoordigers van de FIA en motorleveranciers, zes race-organisatoren en bandenleverancier Pirelli – kwam afgelopen woensdag bijeen om over de onlangs door de grote teams voorgestelde plannen voor kostenbesparing te spreken, maar heeft bijna geen één plan doorgevoerd.

De voorstellen om onder meer het raceweekend in te korten, het aantal personeelsleden op het circuit te verminderen en bandenwarmers te verbieden, zijn volgens informatie van Auto, Motor und Sport allemaal terzijde gelegd.

Het enige voorstel dat volgens de Duitse publicatie op het moment is goedgekeurd, is het aanpassen van het testreglement. Voor 2015 zouden de teams een akkoord hebben gesloten om alle twaalf testdagen in het voorseizoen in Europa te houden, terwijl er gedurende het seizoen nog maar op vier dagen getest wordt in plaats van acht, waarbij twee van deze vier dagen rookietestdagen zullen zijn.

Met ingang van 2016 zal het aantal testdagen in het voorseizoen vervolgens verder worden teruggebracht naar acht, terwijl er dan helemaal niet meer gedurende het seizoen getest zal worden.

Over welke wijzigingen er aan het technische reglement gedaan worden, zoals bijvoorbeeld het uitbreiden van het aantal onderdelen dat teams van elkaar mogen kopen, het invoeren van meer standaardonderdelen en het versimpelen van de aerodynamica, meldt Auto, Motor und Sport niets.

Volgende week wordt er vermoedelijk meer duidelijk, want dan komt de World Motor Sport Council van de FIA bijeen om over de uitkomst van de vergadering van de Formule 1 commissie te spreken en aan de hand hiervan eventuele reglementswijzigingen te ratificeren.