Een derde en een vijfde plaats: veel teams zouden er vooraf voor tekenen, maar voor Mercedes was de Grand Prix van Oostenrijk veruit de slechtste van het jaar. Het team dat de acht eerste races van het jaar won, was in race nummer negen nergens te bekennen. “Hopelijk komen we sterker terug in Silverstone.”

Na de kwalificatie was al duidelijk dat rivaal Ferrari een streepje voor had op Mercedes in Oostenrijk, maar in de race bleek ook Red Bull op de eigen Ring te sterk voor het voorheen toch weer als favoriet aangestipte Duits-Engelse renstal. Problemen met het oververhitten van de auto – geen onbekend kwaaltje voor het team – remden Mercedes echter flink af. Valtteri Bottas finishte als derde, Lewis Hamilton kwam als vijfde over de streep.

Lees ook: Hamilton: ‘Wel de snelheid, maar niet kunnen racen’

“De issues waren groter dan we hadden verwacht”, erkent Bottas. “We wisten al dat het moeilijk zou worden”, zegt Bottas over de race in het door een hittegolf getroffen Oostenrijk, “maar we hadden nooit verwacht dat we zoveel lift and coast moesten doen (vroeg voor een bocht van het gas gaan, in dit geval om de motortemperatuur te reguleren, red.) en we een aantal van onze sterke engine modes niet konden gebruiken. Dat maakte veel verschil.”

Behalve de motor zo te ontzien, ging Mercedes in Oostenrijk ook voor een meer ‘open’ bodywork, zodat het meer luchtkoeling voor de motor had. Dat ging echter weer ten koste van aerodynamische performance. “Met alles ‘open’, hadden we inderdaad veel aero-verlies, al bleef de motor de grootste factor”, zegt Bottas.

“We konden eigenlijk niet normaal racen, want we waren de hele tijd bezig de temperaturen te managen. Aanvallen en verdedigen was daardoor heel moeilijk.”

“Het positieve aan afgelopen weekend is echter dat ik wat punten ben ingelopen”, verwijst de nummer twee in het WK naar de tussenstand, waarin hij vijf punten inliep op teamgenoot en titelrivaal Lewis Hamilton en er nu nog 31 achterstaat. “Zaak is nu gewoon wat in Oostenrijk gebeurde te onderzoeken en hopelijk sterker terug te komen in Silverstone.”

Lees ook: Bottas kreeg 25G voor de kiezen in VT2-crash Oostenrijk: ‘Zo hoort het, fouten moeten afgestraft worden’