Hij probeerde zijn auto nog te redden maar moest dat bekopen met een flinke klapper. “Dat was een behoorlijke crash maar ik heb geen pijn nu”, aldus Valtteri Bottas. De Fin werd gedegradeerd tot passagier toen zijn Mercedes in de snelle Pirelli-bocht uitbrak en uiteindelijk frontaal tegen de muur knalde.

De energie die gepaard ging met de crash werd vastgesteld op 25G. Op de beelden is te zien hoe de auto uitbreekt waarna Bottas hem opvangt, daardoor eindigt de schuiver met een frontale impact in de muur. De Fin gaf het al op en liet zichtbaar het stuur al los voor de klap kwam.

Lees ook: Verstappen na schuiver: ‘Ik verloor de auto waar je hem niet wil kwijtraken’

De sessie was op zichzelf al een foutenfestijn, verschillende coureurs kwamen in de problemen door uitstapjes. Vooral de ‘broodjes’ bij het uitkomen van bocht 9 leverden gemankeerde voorvleugels en vloeren op. Max Verstappen verloor er zijn auto en liep ook schade op. De Fin was dus niet enige die een fout moest bekopen met schade. “Ook al ben ik gecrasht vandaag, fouten dienen gestraft Dat maakt het allemaal een beetje spannender, zo hoort het te zijn. De kleinste fout kan je duur komen te staan met die agressieve kerbs.”

Het moment van de impact, Valtteri Bottas kreeg 25G te verwerken. Foto: Motorsport Images

Behalve de crash was het al geen dag zonder problemen voor Bottas. In de ochtend moest de motor vervangen worden om een olielek te repareren. “Dat was even lastig, de eerste training liep daardoor in de soep. Al wisten we toen wel al een goede afstelling te vinden, dat hielp ons in de tweede training die eigenlijk tot de crash prima verliep.” Bottas eindigde de training alsnog als tweede achter Charles Leclerc.

Lees ook: VT2: Leclerc snelste na sessie vol schuivers, veel schade voor Verstappen en Bottas

“We staan er goed voor hier, we hebben een goede auto. Maar we hebben ook gezien dat andere teams ook erg snel zijn. We hebben tenminste wel de goede koers ingezet voor morgen. We zullen zien.”

Foto: Motorsport Images