Eric Boullier is behalve teambaas van Lotus ook vice-voorzitter van de constructeursorganisatie FOTA en denkt dat die organisatie nog steeds nut heeft, ook al hebben een aantal teams zich eruit teruggetrokken.

 

Zoals bekend zijn Red Bull, Ferrari, Sauber, Toro Rosso en HRT niet langer lid van de koepelorganisatie waarin de Formule 1-teams zich verzameld hadden, hetgeen betekent dat alleen McLaren, Mercedes, Lotus, Force India, Williams, Caterham en Marussia nog maar lid zijn van de Formula One Teams Association, zoals de groep voluit heet.

 

Voor de onderhandelingen over zaken als kostenbesparing, het testverbod, regelgeving en een nieuw Concorde Verdrag staan de teams hierdoor dus minder sterk, aangezien de FOTA nog maar namens een kleine meerderheid spreekt en de afvalligen zelfs hun boontjes kunnen en willen doppen, hetgeen natuurlijk voor- en nadelen kan hebben.

 

Volgens Boullier is de situatie desondanks niet zo listig als hij eruit ziet, aangezien de renstallen die de FOTA verlaten hebben, nog wel achter de principes van de FOTA staan: “Hoewel een aantal teams uit de Teams Assocation zijn gestapt, zijn ze het over de belangrijkste zaken zoals de kostenbesparing en het testverbod wel met ons eens, en dat is het belangrijkste”, zegt Boullier tegen Autosport.

 

“De teams werken gewoon nog allemaal met elkaar samen”, vervolgt Boullier. “Natuurlijk ligt het allemaal wat anders nu de teams niet meer in één groep georganiseerd zijn en allemaal met één stem spreken, maar er is van alle renstallen uit nog wel een intentie om over de discussiepunten te spreken en de sport samen te verbeteren.”

 

“De vorm waarin we werken is dus veranderd, maar de essentie van de samenwerking is nog hetzelfde”, stelt de vice-voorzitter, die aangeeft dat de koepelorganisatie naar aanleiding van de recente opzeggingen van lidmaatschap open staat voor verandering: “We denken bij de FOTA na over de manier waarop we willen opereren en hoe we ons in de paddock willen profileren”, besluit hij.