Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, sluit een overstap naar elektrische motoren in de toekomst niet uit. Momenteel leveren de motoren echter nog te weinig spektakel, aldus de Brit.

Brawn ziet de Formule E – waarin met volledige elektromotoren gereden wordt – dan ook niet als een bedreiging voor de Formule 1. “Ik denk dat we moeten respecteren wat de Formule E doet en wat de klasse bereikt”, vertelt Brawn in een interview met F1 Fan Voice. “Maar als je naar de omvang van de twee klassen kijkt dan zijn ze niet echt vergelijkbaar: het aantal fans dat we hebben, de aantrekkingskracht van Formule 1. Formule E is nog steeds erg jong op dat gebied.”

Formule E-races zijn volgens Brawn nog wat kleurloos.

Toch ziet hij een overstap naar elektrische motoren wel gebeuren, maar alleen op termijn. “Als er over vijf of tien jaar de wens of noodzaak is om een ander type motor te hebben in de Formule 1, dan doen we het”, aldus Brawn. “Er is niets dat ons tegenhoudt om in de toekomst met elektrische motoren te rijden. Maar momenteel leveren ze het spektakel niet. Met alle respect: als je naar een Formule E-race gaat, is dat eigenlijk een ‘juniorcategorie’ van autosport. Het is een geweldig evenement met alles eromheen, maar de race zelf is redelijk kleurloos vergeleken met een Formule 1-evenement. De auto’s zijn niet zo snel en je mist alle persoonlijkheden erbij.”

“De Formule 1 is anders. Formule 1 is de top van autosport door de snelheid waarmee we rijden en het kaliber coureurs en teams dat we hier hebben”, vervolgt Brawn. Hij sluit een overstap naar elektrische motoren in de toekomst niet uit. “Als het over vijf tot tien jaar tijd die kant opgaat met een andere motor, doen we het. Ik denk niet dat de Formule 1 voor altijd vastzit aan de verbrandingsmotor; wie weet waar we over tien jaar staan.”

De huidige V6-turbomotoren krijgen sinds de introductie in 2014 veel kritiek. Veel fans verlangen terug naar de V12- en V10-motoren uit de vorige eeuw. Brawn snapt die gevoelens wel. “Een deel van mij zou het geweldig vinden om V10 en V12 terug te hebben. Als je bijvoorbeeld naar Goodwood gaat en je ziet de auto’s daar met de oude motoren, dan voel je de emotie die daarbij hoort. Maar ik zie niet voor me hoe we terug kunnen naar die motoren zonder alles radicaal om te gooien. De huidige fabrikanten in de sport hebben zich gebonden aan de V6-motor. Ik zou de motoren ook graag zien, maar het gaat niet gebeuren.”