Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, vindt dat er meer mogelijkheden moeten komen voor Formule 2-coureurs om Formule 1-ervaring op te doen. Bijvoorbeeld tijdens vrijdagtrainingen.

De mogelijkheid om te testen is nog altijd flink beperkt in de Formule 1, met los van de wintertests voor aanvang van het seizoen maar twee tests gedurende het seizoen, verspreid over twee keer twee dagen. Tijdens twee van die vier dagen moeten teams een rookie inzetten – een coureur met twee of minder starts achter zijn naam – maar verder zijn er maar weinig momenten waarop jonge coureurs echt kunnen testen.

Natuurlijk is er de bandentest nog, in Abu Dhabi na afloop van het seizoen, maar daar ligt de focus dus vooral op testwerk voor Pirelli. Verder staat het teams natuurlijk vrij tijdens de vrijdagtrainingen jongelingen in te zetten, maar een overgrote meerderheid van de renstallen laat dit na. Dit om hun vaste krachten het testwerk te laten doen en zich zo goed mogelijk op het raceweekend voor te bereiden.

Volgens Formule 1-topman Ross Brawn moet er daarom gekeken worden of er een ‘meer gestructureerde’ manier gevonden kan worden om jonge coureurs een kans te geven aan de Formule 1 te wennen, zo vertelt hij Autosport. Dit is volgens hem belangrijk om jongelingen niet alleen de kans te geven zich in de kijker te rijden, maar ook om ervoor te zorgen dat ze goed voorbereid zijn indien zich een kans voordoet om te racen.

Formule 1-topman Ross Brawn.

“Kijk naar de situatie met Felipe Massa in Hongarije”, oppert Brawn, verwijzend naar hoe de Braziliaan na de derde vrije training moest afhaken vanwege ziekte en werd vervangen door de ervaren Paul di Resta. “Als je een Formule 2-jongen in die auto had moeten zetten, was dat niet erg eerlijk voor die coureur geweest, want hij had dan maar erg weinig tijd in de auto gehad.”

“Het is sowieso een risico iemand die niet ervaren genoeg is in een Formule 1-auto te zetten”, meent Brawn, die vooral het afbreukrisico voor de coureur in kwestie groot noemt: “Als zo iemand tegen problemen aanloopt en zo een valse start maakt in de Formule 1, kan z’n loopbaan beschadigd raken.” Een coureur moet dus – “bijvoorbeeld via vrijdagtrainingen” – de kans krijgen aan de Formule 1 te ruiken voor hij of zij er echt aan wordt blootgesteld.

MotoGP-achtige F1-ladder
Gevraagd door Autosport of de Formule 1 baat zou hebben bij een duidelijke ‘ladder’ naar de koningsklasse, zoals de MotoGP heeft met Moto2 en Moto3. Deze klassen vormen een vast voorprogramma tijdens de MotoGP-weekends, wat volgens Brawn een format is waar veel voordelen aan kleven.

Pierre Gasly, de GP2-kampioen van 2016, heeft geregeld voor Red Bull en Toro Rosso getest, maar nog nooit tijdens een raceweekend.

“Zou het niet geweldig zijn als je iemand hebt die een ster is in de Formule 3 en Formule 2 en dan een Max Verstappen-achtige entree in de Formule 1 maakt?”, denkt Brawn hardop. “Door steevast tijdens Formule 1-weekends te racen, kunnen fans zo al met zo’n coureur in contact komen.”

Formule 1-eigenaar Liberty Media heeft al een stap gezet naar een overzichtelijker ‘ladder’ door de GP2 per 2017 om te dopen in Formule 2, terwijl er verder een plan ligt om van de GP3 de Formule 3 te maken. “Er ligt zeker een kans om coureurs een duidelijker pad naar de Formule 1 te bieden”, aldus Brawn.