Mercedes-teambaas Ross Brawn heeft vraagtekens bij het verbod op de door uitlaatgassen geblazen diffusor dat volgend jaar van kracht wordt. Hij vraagt zich af of dit wel het gewenste effect gaat hebben.

De FIA wil de door uitlaatgassen geblazen diffusor volgend jaar definitief in de ban doen en gaat daarom een nieuw stel technische regels introduceren. Het wordt daardoor verplicht om uitlaten te hebben die vanuit het bodywork naar boven wijzen, waardoor het verboden wordt om de uitlaten richting de achterzijde van een bolide te laten wijzen en zo ook gelijk de diffusor aan te blazen.

De voormalige technisch directeur van Williams, Sam Michael, legt aan Motorsport-Total uit hoe men dit voor elkaar denkt te krijgen: “De laatste honderd milimeter van de hoek en maat van de naar boven wijzende uitlaten worden in de regelgeving opgenomen. Hierdoor proberen we te voorkomen dat de diffusor nog aangeblazen kan worden.”

Met het idee van deze regelgeving is Brawn het wel eens, want hij heeft niets tegen het principe van een verbod op de geblazen diffusor, maar de Engelsman vraagt zich af of het verbod wel gaat werken: “De regel is volgens mij wel okay, maar nog geen honderd procent. Er is namelijk geen garantie dat er niet alsnog teams zijn die een maas in de wet vinden of met iets heel inventiefs op de proppen komen.”

“Deze week is er echter een vergadering van de Technische Werkgroep en gaan we verder proberen om de regel zo op te stellen dat hij niet ontdoken kan worden”, benadrukt Brawn, die desondanks zijn vraagtekens blijft houden bij de effectiviteit van dit soort restricties: “Je kunt wat je weet nu eenmaal niet meer vergeten”, legt hij uit. “We hebben geleerd hoe we door middel van de diffusor en engine mapping extra downforce kunnen vinden, dus het is niet uitgesloten dat er ook nu weer teams zijn die iets slims doen met de uitlaat-installatie.”