Ross Brawn, de nieuwe sportief directeur van de Formule 1, vindt het belangrijk op doordachte wijze veranderingen door te voeren in de sport. Wat hij bijvoorbeeld wil? Grands Prix buiten het kampioenschap houden om te experimenteren met de weekendopzet, meer standaardonderdelen om de kosten terug te brengen en een einde aan DRS.

Over dat laatste kan Brawn, in een uitgebreid interview met Sky Sports F1, kort zijn: “Ik ben geen fan van DRS, daar wil ik graag vanaf. Ik heb liever auto’s waarmee je gewoon kan inhalen.”

Wat die auto’s betreft vraagt Brawn zich af of de recente regelrevolutie in de basis wel goed doordacht is. “De teams hebben miljoenen aan de nieuwe auto’s uitgegeven en Pirelli aan de banden. Ze moesten sneller worden, maar waarom? Om Mercedes tegen te houden? Je zou zeggen dat het in de praktijk, logischerwijs, eerder averechts uitpakt, omdat een team met de middelen van Mercedes juist geweldig kan inspelen op dit soort veranderingen.”

Wat daarom belangrijk is voor veranderingen voor de toekomst, zegt de oud-topman van onder meer Ferrari, Brawn GP en Mercedes, is om goed na te denken over hoe en wat te veranderen. “We moeten goed kijken naar waar we over vijf jaar als sport willen zijn.”

Het volgen van andere coureurs is met de 2017-auto’s volgens Verstappen vooralsnog niet moeilijker dan vorig jaar.

Close racing
Of hij de nieuwe auto’s mooi of niet vindt, laat Brawn enigszins in het midden. “Van een afstand zien ze er echter niet heel anders uit, behalve dat ze breder zijn.” Het uiterlijk is volgens Brawn ook secundair. “Het racen is wat telt. De rest wordt toch wel vergeten als we goede races zien en dat is ook wat ik wil: close racing.”

Om dat te krijgen, moet het veld dichter bij elkaar worden gebracht, waarbij het volgens Brawn belangrijk is dat niet op een kunstmatige manier te doen. “Je moet een team niet bestraffen omdat het z’n werk goed doet. Dat past niet bij de Formule 1 en zouden de fans ook niet waarderen.”

“Voor de langere termijn moeten we simpelweg een manier vinden om meer teams de kans te bieden vooraan mee te doen.” Dan moeten de kosten ook gereduceerd worden, om de kleinere teams tegemoet te komen, waarvoor Brawn wel iets weet: “Er wordt veel geld uitgegeven aan dingen die de fans toch niet zien. We moeten kijken op welke gebieden we willen dat de auto’s verschillen en met wat voor onderdelen teams zich onderling kunnen onderscheiden, en verder voor standaardonderdelen gaan die voor iedereen hetzelfde zijn.”

Weekendopzet
Iets wat al jaren hetzelfde is, is de weekendopzet. Daar mag wel eens naar gekeken worden, vindt Brawn, al moet de Formule 1 niet halsoverkop van alles veranderen. “Want je kunt niet met een bepaald format aan een jaar beginnen en het dan na twee races weer omgooien omdat het toch niet werkt.”

“Als je iets verandert, moet je ervoor zorgen dat het in één keer goed is. Daarom zou het een droom van me zijn jaarlijks een Grand Prix buiten het kampioenschap houden. Dan kun je experimenteren met een nieuwe opzet en eraan werken tot het zo goed is dat je zegt: ‘nu kunnen we het veranderen'”, besluit Brawn, die benadrukt dat daarbij een balans gevonden moet worden tussen trouwe fans behouden, ze wat beters bieden en nieuwe fans aantrekken.

Brawn wil graag Grands Prix buiten het kampioenschap houden om aan de weekendopzet te sleutelen.