Caterham lijkt de aansluiting met Marussia ook in Canada niet te kunnen vinden. De Caterham CT05-bolides waren bovendien niet alleen traag, maar ook lastig te besturen.

Kamui Kobayashi moest tijdens de eerste training toekijken hoe testrijder Alexander Rossi met zijn bolide op pad was, maar beleefde weinig plezier aan zijn Caterham toen hij hem voor de tweede training terugkreeg. De Japanner had grote moeite binnen de lijnen van het circuit te blijven en schoof en schoot alle kanten op.

“Ik had de hele tijd last van een gebrek aan grip”, vertelt Kobayashi. “Dat kwam doordat ik de banden niet op temperatuur kreeg en remproblemen had, en mijn tijd was dus ook niet om over naar huis te schrijven”, zegt de coureur die anderhalve tel achter Toro Rosso’s Daniil Kvyat en Marussia’s Max Chilton op de twintigste plek eindigde.

“Mijn tijd vertelt echter niet het hele verhaal”, verkondigt Kobayashi. “Er zit namelijk zeker meer in de auto dan dit en als we vanavond flink de mouwen opstropen, dan gaat het in de slottraining en kwalificatie vast beter.”

Ericsson
Dat er meer in de CT05 zit, konden ook Kobayashi’s teamgenoot Marcus Ericsson en gelegenheidscoureur Rossi niet laten zien. Ericsson en Rossi waren voorlaatste en laatste in VT1 en in VT2 was Ericsson na een half uurtje al klaar en liet hij alleen Jules Bianchi, die slechts drie rondjes reed, achter zich.

“De eerste training was ondanks het gebrek aan grip nuttig, want we vonden – ondanks dat het aanvankelijk voelde alsof we op ijs reden – wat later in de sessie best een aardige balans”, vertelt Ericsson.

“Helaas voerde ik tussen de trainingen door wat veranderingen door die averechts uitpakten en moesten we teruggrijpen op de afstelling uit VT1, waarna ik de auto vervolgens na slechts dertien rondjes aan de kant moest zetten met een versnellingsbakprobleem. Dat was niet ideaal”, zo resumeert de Zweed zijn dag treffend.

Rossi
Rossi is een stuk positiever dan de vaste krachten, na wat zijn eerste echte kennismaking met de CT05 was. “De nieuwe auto is compleet anders dan die uit 2013, maar ik vond het rijden erg leuk.”

“De balans was eigenlijk best aardig”, zegt de Amerikaan zelfs. “Er waren wel wat dingetjes mis, zoals het feit dat het binnenste voorwiel telkens blokkeerde als ik een bocht hard aanremde, maar we wisten dat te verbeteren en ik kreeg steeds meer vertrouwen in de auto, dus ik ben tevreden over mijn dag en bijdrage.”