Ze hadden bij Caterham regen nodig, maar de regen bleef uit. De jacht op de tiende plaats bij de constructeurs bleek zodoende onbegonnen werk.

Een dertiende plek was nodig om Marussia te passeren in het klassement, maar die dertiende plek was nooit echt binnen bereik. Individueel valt er voor Giedo van der Garde en Charles Pic ook niet veel te juichen. De één kreeg een drive through penalty, de ander viel uit met een kapotte ophanging.

Giedo van der Garde begon redelijk volgens plan aan de race. Na enkele ronden lag de Nederlander alweer voor op de beide Marussia’s, nadat hij bij de start een plekje af had moeten staan aan Jules Bianchi. “Mijn start was goed, maar ik moest kortstondig van het gas af om één van de Force India’s te ontwijken”, blikt de Nederlander terug. “Zodoende kon Jules voorbij komen. Enkele ronden later kon ik echter weer van hem wegrijden en het gat vergroten tot een seconde of zeven.”

“Mijn tweede setje banden functioneerde helaas niet zo goed als mijn eerste, waarop het team mij de opdracht gaf Charles Pic voorbij te laten. Ik bleef echter wel in staat om het gat naar Bianchi te vergroten, totdat mijn banden in rondje 42 echt op waren.”

“Ik kwam na mijn tweede stop opnieuw vóór Bianchi terug de baan op, maar al gauw kreeg ik een drive through penalty aan de broek. Opeens keek ik tegen een achterstand van vijftien seconden op de Marussia-coureur aan. Ik heb ook toen nog flink mijn best gedaan, maar meer dan het gat verkleinen tot zeven seconden zat er niet meer in.”

“Dit is uiteraard niet de manier waarop je een seizoen wilt besluiten, maar over de hele breedte heb ik veel geleerd. We hebben hoogtepunten gekend, maar ook dieptepunten. Ik heb mogen werken met een groep fijne mensen die de sport net als ik met passie en toewijding benaderen.”

Charles Pic
Charles Pic zag het einde van de race niet, maar ging tot zijn uitvallen gelijk op met teamgenoot Van der Garde. “Toen ik eenmaal aan Jules Bianchi voorbij was, kon ik de jacht openen op Giedo”, aldus de Caterham-coureur. “We reden een lange eerste stint met in ons achterhoofd de dreiging van regen. Na de eerste pitstop wisselden Giedo en ik van plaats en mijn snelhed op het tweede setje banden was goed.”

“Ik reed stabiel rond op plaats zeventien toen een kapotte wielophanging mijn race voortijdig beëindigde. Het is jammer dat mijn race op die manier ten einde kwam, aangezien we tot dat moment ons plan aardig tot uitvoer wisten te brengen. In de regen was er wellicht nog meer mogelijk geweest, maar het is zoals het is.”