Bijna een seconde geeft het Caterham-duo toe op de tweede man van Marussia, Jules Bianchi. Het is een groot gapend gat. De heren coureurs verwachten het dan ook zwaar te krijgen tijdens de race.

Even leek het erop dat Kamui Kobayashi en Marcus Ericsson in ieder geval nog Esteban Gutiérrez achter zich konden laten op de grid, ware het niet dat Kobayashi zijn versnellingsbak heeft laten vervangen. Een gridstraf werpt hem daarom terug tot de absolute staart van het veld. “Het enige wat we kunnen doen is knokken voor wat we waard zijn”, verzucht de Japanner. “Dat doen we allemaal binnen het team, ook tijdens een moeilijk weekend zoals hier in Montreal.”

“Mijn kwalificatie verliep overigens helemaal zo slecht nog niet. De auto voelde veel beter aan dan in de derde vrije training, maar tijdens mijn tweede run moest ik van het gas af vanwege gele vlaggen. Zodoende werd ik twintigste.”

Marcus Ericsson
In de Zweed vinden we de oorzaak van de gele vlaggen die teamgenoot Kobayashi ervan weerhielden zijn snelste tijd aan te vallen. Ericsson voelde zich eveneens wat meer op zijn gemak achter het stuur van de Caterham ten opzichte van de ochtendtraining, maar desondanks vond hij zijn Waterloo in de Canadese muur. 

“Ik verloor de achterkant van de auto toen ik achter wat anderen zat, waardoor ik in aanraking kwam met de muur. Het is duidelijk geen makkelijk weekend voor mij. We zijn niet snel genoeg en dat maakt de race van morgen er niet makkelijker op.”