Het circuit Gilles Villeneuve in Montreal wordt voor de aanstaande Grand Prix van Canada in juni aangepast aan de bredere en snellere auto’s van 2017.

De layout van het circuit blijft hetzelfde, maar de grote veranderingen vinden plaats naast de baan. De vangrails en de bandenstapels worden weggehaald en vervangen door TecPro-barrières. Deze muren zijn gemaakt van polyethyleen en zijn gevuld met plastic, schuim en zand en zijn ontwikkeld om een mogelijke klap van een auto beter op te vangen.

De beroemde “Wall of Champions“, bij de laatste chicane voor startfinish, wordt iets aangepast. Volgens de FIA zou de muur in de huidige staat te gevaarlijk zijn voor de bredere en snellere auto’s van dit seizoen.

Circuit Montreal Canada

Wereldkampioen Sebastian Vettel deed met zijn crash in 2011 de naam van de beroemde muur eer aan. © Sutton Images

De FIA wil ook graag dat de grindbakken worden vervangen door stukken extra asfalt, zoals ook te zien is op andere circuits. Net als op de circuits in de IndyCar- en NASCAR-series komt er ook in Montreal een zogenaamde SAFER-wall, een muur gemaakt van staal en schuim die de impact van een crash verlicht. Deze muur vervangt de vangrail in bocht 5 van het circuit.

De organisatoren verwachten medio mei klaar te zijn met de werkzaamheden. De Grand Prix van Canada vindt plaats in het weekend van 9 tot en met 11 juni.