Seizoen 2019 is voorbij en we vroegen voormalig wereldkampioen en F1-analist Jacques Villeneuve na afloop van de race in Abu Dhabi zijn gedachten eens exclusief voor FORMULE 1 Magazine op te schrijven. Over de zegen van de DRS-storing, de kampioensvorm van Verstappen, Red Bull in 2020 en het uiteenvallen van Ferrari. De Variante Villeneuve. 

Het is makkelijk om te klagen over de DRS, maar de storing kwam goed uit zondag. Het kon door een fout niet geactiveerd worden waardoor we 20 ronden lang geen DRS hadden. Heerlijk, het was even echt racen! Je zag coureurs een manoeuvre voorbereiden, eraan werken en uiteindelijk mooie passeeracties maken. Er werd niet ingehaald zoals op een snelweg gebeurt. Nee, het was spannend!

Lees ook: Verstappen derde in WK: ‘Was nog mooie, spannende actie met Leclerc’

Het was een goede demonstratie van wat er slecht is aan de DRS, eindelijk. En ik denk dat we ermee kunnen stoppen! Het is kunstmatig, dat zien de fans ook wel. Je krijgt er geen betere show door. Teams stellen de auto’s ook anders af, met meer downforce omdat je DRS hebt, maar daardoor is het ook nog eens moeilijker volgen. Dus je verergert het probleem alleen maar. DRS is er omdat de fans klaagden over het gebrek aan inhaalacties, maar sindsdien gaat het alleen maar om kwantiteit. En niet meer om kwaliteit.

‘Max Verstappen reed dit jaar als iemand die voor het kampioenschap ging’

(Tekst gaat verder onder de foto)

Bottas passeert Giovinazzi, hij kon geen gebruik maken van de DRS. Foto: Motorsport Images

Het was verder niet echt een goede race. De coureurs waren alleen maar aan het sparen en het zat niet eens dicht bij elkaar. Het was niet interessant, er gebeurde weinig. Het ziet er voor het blote oog ook niet snel uit, het Yas Marina Circuit is niet spannend genoeg. Het was wel spannender dan eerdere edities maar deze baan zal je nooit een gave race geven. Er is overal asfalt, dat neemt veel spanning en risico weg.

Geen paniek bij Verstappen
Max Verstappen was indrukwekkend. Hij had problemen met zijn motor maar eindigde alsnog 50 seconden voor zijn teamgenoot, knap gedaan. Ik vind dat hij sterk heeft gereden dit jaar, hij reed als iemand die het kampioenschap wilde winnen. Een imposant jaar. Max gaat steeds beter om met kritiek, daar worden mensen beter van. Zijn auto was niet snel genoeg maar hij raakte nooit in paniek en gaf nooit op. Hij heeft altijd alles gegeven. Ik kan me geen weekend herinneren dat hij minder presteerde of niet scherp was. In Mexico was hij misschien een beetje de oude Max, maar 1 uit 21: dat is best goed, toch?

‘Ik zie niet waarom Red Bull er in 2020 niet zal staan vanaf het begin’

In Abu Dhabi stond Lewis Hamilton op eenzame hoogte, dat is niet het hele jaar zo geweest, maar gisteren wel. Samen met Verstappen stak hij ver boven de rest uit. Lewis had de controle, het hele weekend eigenlijk. Kijkend naar het hele seizoen gaf hij alleen in Hockenheim niet thuis. Hij was er niet met zijn hoofd bij. Het was het weekend van de camera’s, Netflix was over de vloer. Alles ging verkeerd waardoor hij niet de Hollywood-ster kon uithangen. In de afgelopen races maakte hij een paar foutjes, bij het inhalen van Alexander Albon in Brazilië bijvoorbeeld. Maar dit weekend zat hij weer op het niveau waar hij volgend jaar zal willen zijn bij de start.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De auto van Charles Leclerc was onderwerp van onderzoek na een overtreding van het brandstofreglement. Foto: Motorsport Images

Dan was er nog die brandstofovertreding van Ferrari, één van die parc fermé-regels die ik niet begrijp. Ze hadden niet de hoeveelheid brandstof aan boord die ze hadden opgegeven, who cares? Waarom mag je niet gewoon zoveel benzine meenemen als je wilt? Die regel hoeft wat mij betreft niet te bestaan. Maar hij bestaat, dus je moet je eraan houden maar het blijft een vreemde regel. Symptomatisch wil ik het niet noemen, maar Ferrari viel wel uiteen dit jaar. Veel hangt af van je twee coureurs en de chemie in het team was gewoon niet in balans. Ferrari heeft nooit gezegd tegen Leclerc: “Het is je eerste jaar bij ons, je tweede jaar in F1. Relax, leer van Vettel.” Dan was het team verder gekomen dan nu.

Lees ook: Ferrari beboet voor overtreden brandstofregels, Leclerc houdt derde plek

In plaats daarvan heeft Leclerc vanaf de eerste race een uitstraling gehad van: “Ik ga laten zien dat ik de baas ben en dat Vettel passé is. Ik ben de toekomst.” En er ontstond een wave onder de fans: “Leclerc komt ons redden” en de media gingen daar ook in mee. Dat heeft Vettel wel pijn gedaan, denk ik. Een vergelijkbare situatie als met Ricciardo destijds bij Red Bull. Dat heeft Ferrari niet geholpen. Maar Leclerc was simpelweg nog niet klaar voor die rol. Dit jaar heeft hij gereden voor polepositions en soms om overwinningen maar niet voor het kampioenschap. Dus deze hele situatie heeft Ferrari beschadigd. Ik weet niet wat Mattia Binotto daar aan heeft kunnen doen. Ik ken de afspraken niet, in de dagen van Irvine en Barrichello lag dit gewoon vast. Hoe dit nu zit? Wie zal het zeggen?

Leclerc was niet klaar voor leidende rol binnen Ferrari

Genie Newey
Red Bull eindigde zoals altijd goed. Dat komt door het genie Adrian Newey. Hij werkt mét de coureur, dus daar heb je een seizoen voor nodig. Niet iedereen is in staat om met hem te werken. Verstappen kan dat duidelijk wel, hij kan het team pushen en een auto ontwikkelen en verbeteren. Dat is een goede mix en dan eindig je altijd beter aan het eind van het seizoen. Die mindere starts van Red Bull komen door het gebrek aan mogelijkheden om te testen. Ik vind dat verkeerd, het is een mank systeem. Newey en Verstappen kunnen bepaalde dingen nu eenmaal niet op een simulator doen. Het is mechanisch intellect, zij kunnen hun ogen dichtdoen en inbeelden wat de auto doet en hoe deze zich gedraagt. Er zijn maar weinig coureurs die dat kunnen, een simulator kan dat in ieder geval niet.

Lees ook: Horner looft Verstappen: ‘2019 was zijn beste jaar’

Wat dat betreft is Verstappen best wel ouderwets. Maar het verklaart het grote verschil aan het eind van het seizoen. Wat ook heeft geholpen is de strategie van Honda, het ging hen er niet om een motor te maken die het 7 wedstrijden volhield. Zij vonden het niet erg als er eentje stuk ging of na vier wedstrijden vervangen moest worden. Op die manier hebben zij gestaag gewerkt aan het vermogen. Volgend jaar is een evolutie van dit jaar, ik zou daarom niet weten waarom Red Bull niet competitief zouden kunnen zijn vanaf het begin. Zij zullen er staan.

Foto: Motorsport Images

Luister hier (via iTunes)