Heeft u een rijbewijs? Dan heeft u tijdens uw rijlessen ongetwijfeld geleerd om witte ononderbroken lijnen op het wegdek op slechts één manier te interpreteren: daar mag je als weggebruiker gewoon niet overheen.

Formule 1 is de ultieme manier van autorijden. Je mag verwachten dat wetgevende instanties – in het eerste geval de politie, in het tweede de FIA – hun eigen regels juist toepassen. Dat is niet het geval.

Over het optreden van de Stewards of the Meeting is in het verleden al veel gezegd. Na het drama van Spa 2008 werd die club uitge­breid met een heuse ex-coureur en dat hielp aanzienlijk. Tot dit weekend. Tijdens het schrijven van dit weblog las ik dat Alonso een tijd­straf kreeg omdat hij zijn voorvleugel tijdens zijn gevecht met Hamiltons op diens achterwiel had stukge­reden. Daar gaan we weer, denk ik dan, ze leren het dus kenne­lijk nooit. Erger is, dat de geloof­waardigheid van de Formule 1 door dit soort loterijstraffen van die nit­wits opnieuw een knauw krijgt. Maar dit terzijde, want ik wilde het eigenlijk over iets anders hebben.

Al jaren schieten diezelfde Stewards of the Meeting in een spagaat, als een uit de pits wegrij­dende coureur – ook al is het maar voor een band­breedte – de witte lijn overschrijdt tussen de uitgang van de pitstraat en het ‘echte’ circuit. De overtreder krijgt dan onvermijde­lijk een stop-and-go penalty – meestal voldoende om zijn raceweekend grondig te vergallen. Op zichzelf is dat niet onte­recht, want de ernst van botsingen is groten­deels afhankelijk van het onderlinge snel­heidsverschil van de betrokken auto’s.

Precies dezelfde discipline zou betracht moeten worden aan de andere kant van de pits, waar door middel van net zulke lijnen wordt aangegeven wát circuit en wát de ingang van de pitstraat is. Vaak wijken coureurs ter hoogte van de pit entry op het aller­laatste moment van hun ideale (want: snelle) lijn af om alsnog hevig remmend de pitstraat in te duiken. De Stewards negeren dit echter volko­men. In Malei­sië was het hele­maal een vreemde situa­tie, omdat daar de ideale lijn tot óver de witte lijn van de pit entry loopt. Dan is daar gewoon sprake van een hogesnel­heidssplit­sing: rechtdoor voor de stoppers en linksaf voor de doorrijders. Veel gekker moet het toch niet worden!

Ik zou wel eens willen weten waarom de Stewards zich wel interesseren voor pit-uitrijders en niet voor pit-inrijders en hoe de door de FIA gelauwerde circuit-designer Hermann Tilke zo’n ontwerp­blunder heeft kunnen maken.