Voormalig Formule 1-coureur David Coulthard vindt dat de racestewards elektronische hulpmiddelen moeten krijgen om ze te helpen bij het beoordelen van onduidelijke situaties.

Coulthard, tegenwoordig racecommentator voor de BBC en columnist voor de Daily Telegraph, schrijft in zijn column voor die krant dat hij denkt dat de raceleiding er gebaat bij zou zijn als ze elektronische hulpmiddelen zouden hebben om race-incidenten en -situaties in te schatten en te beoordelen.

Aanleiding daarvoor is het duel dat Michael Schumacher en Lewis Hamilton in Monza uitvochten. Zijn menig over dit gevecht daargelaten, ziet Coulthard in dat het duel voor veel discussie en verschillende opinies heeft gezorgd, hetgeen volgens hem voorkomen kan worden door de stewards hun beslissingen op een meer wetenschappelijk onderbouwde manier te laten maken.

Het probleem ligt volgens Coulthard namelijk bij de zogenaamde sporting regulations, de regels die tijdens een race gelden en volgens de Schot niet duidelijk opgesteld en omschreven zijn.

“Laten we eens naar artikel 20.2 kijken”, oppert Coulthard, waarbij hij doelt op het artikel aangaande het verdedigen van je positie op de baan. “Er staat in dit artikel dat ‘manoeuvres die andere coureurs hinderen – zoals het meer dan één keer van lijn veranderen om een positie te verdedigen, abrupt van richting veranderen, of het bewust van de baan dwingen van een andere auto – niet toegestaan zijn’.”

“Het probleem met dit artikel is echter dat het niet heel precies gedefinieerd is”, stelt Coulthard. “Er staat bijvoorbeeld in dat je één keer van lijn mag veranderen, maar er wordt niet gespecificeerd hoe ver je van je lijn mag afwijken en in welke mate je weer terug mag gaan om de racelijn weer op te pakken.”

“Een bijkomend probleem is nog dat er bij elke race weer andere stewards zijn die de dienst uitmaken, dus de intrepretatie van de regels verandert daardoor ook nog eens”, vervolgt Coulthard, die de volgende oplossing voorstelt: “De enige manier om deze regel consistent toe te passen is door te meten hoeveel iemand van zijn lijn afwijkt.”

“Ik denk dan ook dat de Formule 1 – wat toch het technologische walhalla van de sport is – moet overwegen om elektronische hulpmiddelen in te zetten om dit soort situaties te beoordelen.”

“Dat is namelijk de enige manier om de regels consequent toe te passen en het is ook een stuk eerlijker naar de coureurs toe. Voor de toeschouwers is het tenslotte ook zeer welkom, want de stewards kunnen hun beslissingen dan door middel van een soort van grafieken toelichten.”