Veertig centimeter hoge muren langs de bochten moeten voorkomen dat coureurs buiten de track limits gaan. Een ideetje van Bernie Ecclestone, maar wat vinden coureurs er eigenlijk van?

Of muren nou de oplossing zijn weet Red Bulls Daniel Ricciardo niet – ‘want de veiligheid is natuurlijk heel belangrijk’ – maar hij staat wel open voor het idee: “Ik denk dat het geen slecht idee is.”

“Kijk bijvoorbeeld naar Monaco, als je te wijd gaat, is het gewoon klaar. Het goede aan muren is dat ze permanent zijn. Om weer Monaco als voorbeeld te nemen: Lewis Hamilton verdedigde zich daar in duel met mij door de chicane af te steken. Als er een muur had gestaan, was het einde race voor Lewis geweest en had ik gewonnen.”

Ricciardo vindt het dus vooral belangrijk dat van de baan gaan consequenties heeft. “Ik ben er geen fan van dat alles zo ‘open’ is. Het zou goed zijn iets te hebben dat ons er van weerhoudt over de grenzen van de baan te gaan. Dat een coureur van de baan kan gaan en er niet eens hinder van ondervindt, is niet best. Een fout zou je iets moeten kosten.”

Verstappen: ‘Het ligt eraan’
Max Verstappen, Ricciardo’s Red Bull-teamgenoot, heeft gemengde gevoelens over het voorstel. “Het ligt eraan hoe de snelheden op zo’n deel van de baan zijn. In Austin in de snelle eerste sector is het beter om geen muur te hebben, maar op andere delen wordt het er wel wat spannender door. Een goede combinatie ervan vinden is prima.”

Renault-coureur Kevin Magnussen vindt dat het probleem ligt bij ‘circuits met enorm veel uitloopruimte’ en het onregelmatig handhaven van track limits door de wedstrijdleiding. “Muren zijn misschien een stapje te ver, ik denk dat grind genoeg is. Met muren is de grens wel heel duidelijk, maar er kleven ook nadelen aan.”

Kampioenschapsleider Nico Rosberg denkt dat de Formule 1 ‘eerst nog wel naar tien andere verbeterpunten kan kijken voor we qua veiligheid terug in de tijd gaan’. Force India’s Sergio Pérez vindt dat muren niet nodig zijn: “Maar het is wel goed coureurs te straffen voor fouten, bijvoorbeeld met grindbakken.”

Toro Rosso’s Carlos Sainz denkt dat veel uitloopruimte goed is voor de veiligheid. “Maar ik ben er zeker van dat we manieren kunnen bedenken om het spannender te maken.”