De verstelbare achtervleugel is een succes. Dat is de conclusie die Michael Schumacher, Jenson Button en Rubens Barrichello na een seizoen wel durven te trekken.

De verstelbare achtervleugel, ook wel Drag Reduction System of simpelweg DRS genaamd, is bedoeld om het inhalen tijdens de race te vergemakkelijken door de luchtweerstand van een bolide te verminderen, hetgeen meer topsnelheid oplevert.

Helemaal zonder voorwaarden is het gebruik van DRS overigens niet, want het is enkel in bepaalde zones toegestaan en de coureur die wil passeren moet bij het zogenaamde activatiepunt ook nog eens binnen één tel van zijn voorligger rijden om het te kunnen gebruiken.

Over het systeem is gedurende het jaar veel gezegd en geschreven, maar na achttien van de negentien races durven oudgedienden Schumacher, Button en Barrichello het systeem inmiddels wel als een succes te omschrijven.

“Volgens mij zijn we erop vooruitgegaan en hebben we aardig wat spannende races gehad”, zegt Schumacher. “DRS is niet perfect, maar over het algemeen draagt het eraan bij dat het racen spectaculairder is geworden.”

“Kijk bijvoorbeeld maar naar de Grand Prix van Zuid-Korea”, oppert de Mercedes-coureur. “Lewis Hamilton en Mark Webber hadden daar een groot gevecht dat mede mogelijk werd gemaakt door de verstelbare achtervleugel, want zonder dat systeem had het veel meer op een race van vroeger geleken en was dat duel al snel klaar geweest.”

Ook Button denkt dat het racen spannender is geworden door de verstelbare achtervleugel, al wordt het inhalen er in zijn ogen soms wel te makkelijk door: “Maar er zijn altijd dingen die beter kunnen aan dit soort hulpmiddelen, en volgens mij zijn er meer dingen vóór dan tegen DRS te zeggen.”

Dat het inhalen volgens sommigen te makkelijk is geworden, moet volgens Barrichello maar op de koop toegenomen worden. “Ik heb twintig jaar lang moeten horen dat er niet genoeg werd ingehaald, en nu wordt er ineens gezegd dat er teveel ingehaald wordt”, snapt hij het ook niet meer.

“Ik ben in ieder geval voorstander van DRS”, benadrukt de meest ervaren Formule 1-coureur ooit. “Het is een leuk systeem. Soms wordt inhalen er inderdaad te makkelijk door, en in andere gevallen helpt het juist weer helemaal niet mee, maar de FIA kan het vast nog wel aanscherpen voor volgend jaar.”