Als het aan Jenson Button en Nico Hülkenberg ligt, gaat de GPDA (de ‘vakbond’ voor Formule 1-coureurs) ervoor zorgen dat de gewichtslimiet in 2014 verder omhoog gaat.

Het minimumgewicht voor een auto plus coureur is op het moment 642 kilo. Volgend jaar gaat dat omhoog naar 690, om de introductie van de nieuwe motoren en elektrische systemen tegemoet te komen, maar volgens sommige coureurs is dat nog niet hoog genoeg.

Jenson Button en Nico Hülkenberg vertellen aan Autosport dat ze denken dat het minimumgewicht verder omhoog moet omdat teams er naar verluidt moeite mee hebben hun auto’s licht genoeg te maken om deze met ‘zwaardere’ coureurs achter het stuur nog binnen de 690 kilo te houden en ondertussen ook speelruimte over te hebben om met ballast te spelen.

“Ik denk dat de gewichtslimiet omhoog moet om het spelletje eerlijk te houden, want je kunt flink wat voordeel pakken als je tien tot vijftien kilo ballast hebt om de gewichtsverdeling van de auto mee te beïnvloeden”, zegt Hülkenberg.

Hülkenberg, met zijn 74 kilo bij een lengte van 1 meter 84 niet bepaald een dikkerd, weet dat hij één van de coureurs is die in de problemen kunnen komen door een strenge gewichtslimiet. “Ik ben niet de zwaarste coureur die in de Formule 1 rondloopt, maar door mijn lengte ben ik toch aan de zware kant en daar kan ik verder niets aan doen.”

Hülkenberg, van wie in de Duitse pers is gezegd dat zijn lengte en gewicht zijn onderhandelingspositie met McLaren over een zitje voor 2014 bemoeilijken, geeft verder aan dat de Grand Prix Drivers’ Association, oftewel de GPDA, ‘vast wel’ onder de aandacht zal brengen.

Button
GPDA-voorzitter Jenson Button – 1 meter 82 en eveneens zo’n 74 kilo zwaar – lijkt inderdaad van zins er een agendapunt van te maken: “Het is een groot probleem”, zegt hij namelijk over de gewichtslimiet.

“Hoeveel invloed het volgend jaar gaat hebben, weten we niet precies, maar ik denk dat het tricky gaat worden, want het ziet er naar uit dat niet elk team een dusdanig lichte auto voor 2014 kan construeren dat er nog speelruimte overblijft.”

“Dat gebrek aan speelruimte kan ook voor later in het jaar problemen opleveren, want gedurende een seizoen komen teams vaak met nieuwe, zwaardere onderdelen en moeten ze dus ballast van de auto halen om daar ruimte voor te maken”, weet Button.

Tien kilo meer
Simpelweg een aantal kilo’s afvallen zit er niet in volgens Button. “Sommigen van ons zitten qua gewicht al op de limiet, en je moet ook wel enigszins gespierd zijn om een Formule 1-auto te besturen.”

“Het is dus oneerlijk voor zwaardere coureurs, maar ik zie geen reden waarom we de gewichtslimiet niet gewoon met tien kilo omhoog kunnen gooien”, zo denkt Button de oplossing te weten. “Dit ook omdat lichtere jongens daar verder niet door benadeeld worden.”

“Ik vind dit absoluut iets waar we ons sterk voor moeten maken, want het is een makkelijke ingreep en aan de andere kant ook iets dat veel invloed kan hebben op de carrière van een coureur”, besluit Button.

Foto: Verder afvallen is volgens Button geen optie…