*

Dagboek uit Austin (4): F1 moet luid en snel zijn, vindt surflegende Naish

André Venema

André Venema

22 oktober 2018 07:30

Dagboek uit Austin (4): F1 moet luid en snel zijn, vindt surflegende Naish

FORMULE 1-verslaggever André Venema houdt tijdens de Amerikaanse GP speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin hij vanuit de paddock verhaalt over roddels, trend en het laatste nieuws. Vandaag heeft surflegende Robby Naish een tip voor de Formule 1. “Stop met die hybrides.”

Op weg naar het mediacentrum kwam ik vanochtend een beroemdheid tegen waarmee ik twee jaar geleden op dezelfde plek, op het terras van Red Bulls motorhome, een geanimeerd gesprek had gevoerd. Robby Naish en zijn vrouw Katie zijn als gast van de energiedrankenfabrikant (hij staat er ook onder contract) in Austin. En ze voelen zich in de paddock als pubers in een snoepwinkel, gaan de race in de garage volgen. “Dat is afgezien van de cockpit de beste plek”, vindt Naish.

“Dit is de vierde keer dat we bij deze Grand Prix zijn”, zegt de Amerikaanse surflegende, die in Hawaï (Maui) woont en speciaal voor de GP is overgevlogen. “Vorig jaar was ik geblesseerd. We volgen samen alle races, staan er thuis midden in de nacht voor op. We zijn echte Formule 1-fans en proberen elk jaar minimaal één race te bezoeken. We hebben het geluk gehad dat we ook al eens in Monaco en Maleisië zijn geweest: prachtig.”

Naish is, zo verklapt hij, een groot fan van Max Verstappen. “Eens wordt hij wereldkampioen”, gelooft hij. “Hij is zo fucking getalenteerd, maar rijdt daarnaast nu heel volwassen. Hij is echt een karakter, een van de interessantste jongens die er in de Formule 1 rondlopen. De entree van Max is heel goed voor de sport, vind ik. Hij heeft een grote impact op Formule 1. We hebben het oranje leger in Oostenrijk op televisie gezien: indrukwekkend hoor. Ik ben trouwens minder blij dat Dan (Ricciardo, red) bij Red Bull weggaat. Ik vind het een slechte beslissing van hem, de komende jaren zal hij bij Renault niet om het kampioenschap meedoen.”

In zijn vrije tijd bestuurt Naish graag een van de vele bolides uit zijn imposante wagenpark. Hij heeft veel kostbaar materiaal in de garage staan. Veel Porsches en ander snel spul. “Ik rijd er soms maar een dag per jaar in. Maar het is mooi om te hebben”, bekent hij met een grote lach. Af en toe waagt hij zich ook aan wat hogesnelheidswerk op een circuit. “Voor mijn vijftigste verjaardag kreeg ik van Dietrich Mateschitz (topman Red Bull, red.) een heel speciaal cadeau: ik had de Red Bull Ring in Spielberg de hele dag voor mijzelf. Ik reed er onder meer in een Formule 3-auto.”

“Weet je”, zo vervolgt hij, “racen voelt net als surfen. Het moet vloeiend gaan.” In Nederland bezocht hij een paar keer het circuit van Zandvoort. “Ik heb er een cursus gehad van Jan Lammers, fantastisch was dat. De laatste keer dat ik er was, een aantal jaren geleden, stond er een BMW M5 klaar. Een beest, maar ik wilde er niet in rijden. Het regende en die auto is een soort tank. Ik heb als passagier een paar rondjes meegereden. Was prima zo.”

Auto’s zijn naast surfen (Naish doet veel aan ontwikkelingswerk op dat gebied) zijn grote passie – en Formule 1 in het bijzonder. Maar het mag wel luider en sneller, zoals vroeger. “Ze moeten stoppen met die hybrides, terug naar het pure racen met 20.000 toeren. Als ik naar een technologische race wil kijken, zet ik Formule E wel op. Je hebt tegenwoordig niet eens meer oordopjes nodig: vroeger bloedden je oren van het geluid… Raceauto’s moeten luid zijn. Ik weet dat iedereen het over het milieu heeft. Maar ik drink niet, rook niet en gebruik geen drugs: rubber en benzine verbranden is mijn enige slechte gewoonte. En ik houd ervan.”

Het dagboek van zaterdag lees je onder de foto

Foto: Sutton

Stoffel blijft tot het eind een heer

Nog vier nummertjes in een non-competitieve oranje bolide, dan is de Formule 1-loopbaan van Stoffel Vandoorne na twee jaar (voorlopig?) voorbij. De Belg moet bij McLaren na dit seizoen het veld ruimen voor de Britse tiener Lando Norris. Vandoorne gaat zijn heil zoeken in de Formule E, de elektrische tegenhanger van de Formule 1. Bij HWA, dat eind volgend jaar het fabrieksteam van Mercedes wordt.

Vandoorne ziet er om één uur ’s middags bij het persmoment in McLarens onderkomen – er zijn vijf journalisten op afgekomen – fris uit. En dat terwijl hij net een vliegreis van dik tien uur achter de kiezen heeft. De Belg is ruim een half etmaal eerder pas in Austin geland. Hij maakte eerder in de week bij een testsessie in Valencia kennis met zijn nieuwe werkgever en bolide, vandaar dat hij later koers zette naar de nieuwe wereld dan gebruikelijk.

Natuurlijk wil iedereen weten wat zijn eerste indrukken van de elektrische auto zijn. Volgens Vandoorne is die ‘minder gemakkelijk’ te besturen dan iedereen denkt. “Ik zal alles moeten leren, want alles is nieuw voor mij. Bovendien is de Formule E ook nieuw voor het team. In het begin zal het zoeken worden”, zo verwacht hij.

 

Eén ding weet hij na de testdagen in Valencia al wel. De snelheid van een Formule 1-auto zal hij niet missen. “Dat denken veel mensen. Snelheid is leuk, maar niet het belangrijkste. Dat is competitie, het kunnen strijden op de baan”, zegt Vandoorne, die deze luxe bij McLaren nooit heeft gekend. “Iedereen wil nu Formule E nu vergelijken met Formule 1, maar dat kan niet. Beide klassen zijn onvergelijkbaar. Maar”, zo verzekert hij, “Formule E is zeer entertaining. Er is minder strijd tussen de constructeurs. Natuurlijk is die er, maar de auto’s lijken meer op elkaar. De verschillen zijn minder groot dan in de Formule 1, de inbreng van de coureur is groter. En wat daarnaast voor mij goed is: ik weet waar ik aan toe ben. Het is geen geheim dat HWA Mercedes’ fabrieksteam wordt, dus heb ik een link met een constructeur.”

Dat is vooral te danken aan Toto Wolff, Mercedes’ teambaas. De Oostenrijker is al jaren fan van de Belg en benaderde hem hoogstpersoonlijk voor de vacature bij HWA. Zijn toekomst ligt de komende jaren in de Formule E, een opvanghuis voor zoveel voormalig F1-piloten. Toch? “Uiteraard concentreer ik me daar volledig op. Maar je weet nooit wat er gebeurt”, zo doelt hij op een eventuele terugkeer naar de Formule 1. “Wie had kunnen voorspellen wat er dit jaar op de rijdersmarkt is gebeurd? Natuurlijk ga ik de laatste races niet uitbollen. Als ik ook maar een kansje krijg in de laatste vier races een goed resultaat neer te zetten, pak ik die. Ik wil op een positieve manier afscheid nemen.”

Stoffel Vandoorne blijft tot het einde toe een heer.

Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto.

Max Verstappen, de bandenspecialist

In het hart van Austin zijn honderden bars, waar livemuziek wordt gespeeld of sport op tientallen tv-zenders te volgen is. Nu Max Verstappen 21 is, de minimumleeftijd om niet de deur gewezen te worden, kan hij overal ongestoord binnen wandelen. Donderdagavond hoeft hij bij Buford’s – een Beer Garden op de fameuze uitgaansstrip op 6th Street – geen identiteitsbewijs te overhandigen. Hij is er immers de ster van een evenement van Red Bulls brandstofleverancier Esso.

Ook banden wisselen gaat Verstappen goed af.

Iets meer dan een uur zet Verstappen zijn beste beentje voor. Dat de show niet wil ontbranden en voortkabbelt, ligt niet aan hem. Verstappen doet er alles aan om het selecte gezelschap met enkele kwinkslagen te vermaken. Zo verklapt hij bij een quiz dat hij in Austin de neiging heeft om te veel te eten, omdat ‘het zo lekker is’. “En als ik dan vrijdags op de weegschaal sta, moet ik weer op dieet.”

De hoofdmoot bestaat voor Red Bulls stercoureur uit het meehelpen bij een pitstop, waarbij de voorbanden worden gewisseld. Het gaat hem als bandenspecialist aardig af, hij kan vanuit de cockpit de kunst van een snelle stop natuurlijk ook vaak van zijn monteurs afkijken. Na talloze fotomomentjes en onder een dankbaar applaus verlaat Verstappen Buford’s rond half acht.

Eerder op de dag ben ik in het rennerskwartier Birger Engel tegen het lijf gelopen. De lezers van FORMULE 1 herinneren hem zich vast nog wel. Collega Linda van der Heide heeft eerder dit jaar in de rubriek paddock people een verhaal geschreven over deze Nederlandse cameraman die al decennia voor het Duitse RTL de Formule 1 registreert. Engel is rechtstreeks vanuit Sjanghai – waar hij bij het ATP-tennistoernooi als cameraman werkte – naar Austin gevlogen voor de volgende klus.

Birger Engel werkt als camerman voor RTL Duitsland. Foto: Peter van Egmond.

In China heeft hij tot zijn grote teleurstelling de voetbalinterland Nederland-Duitsland gemist. “Ik heb alleen de uitslag gezien. Een hele mooie, trouwens.” De overwinning van Oranje heeft hem veel vreugde geschonken. Hoewel hij al bijna zijn hele leven in Duitsland werkt en woont, is hij volbloed Nederlander en toegewijd fan van Verstappen.

Engel heeft het de laatste jaren te midden van zijn Duitse collega’s niet gemakkelijk gehad. In de (speelse) rivaliteit verloor hij wel erg vaak, omdat Oranje niet de beste periode heeft gehad en Duitsland grote titels veroverde. Maar nu was er de 3-0. “En weet je: geen een Duitse collega heeft me de afgelopen week gefeliciteerd of het over die wedstrijd gehad. Met geen woord”, lacht Engel. Dat doet hij zelf wel nu het kan.

Aan het einde van de middag tref ik hem opnieuw bij de ingang van het rennerskwartier. Engel heeft nieuws. “Weet je wat: onze grote baas hier heeft zo straks het Wilhelmus voor mij gefloten”, zegt hij. Misschien zet hij vandaag wel weer zijn oranje wollen muts op om de Duitse collega’s nog even te plagen.

Het dagboek van donderdag lees je onder de foto.

© Peter van Egmond

Over de vlieguren van Max en een indoor-pitstop

Ik ben benieuwd hoeveel vlieguren Max Verstappen jaarlijks maakt. Het moeten er honderden zijn, want hij vliegt als wereldburger van naam van hot naar her. Gelukkig voor hem wel businessclass of per privéjet, dat maakt het vliegleven toch een stuk aangenamer.

Vorige week stapte Verstappen twee dagen na terugkeer in Monaco uit Japan alweer in de vliegmachine voor een dagretourtje Nederland: hij was in Utrecht gast bij een evenement van zijn persoonlijke partner Exact. Drie dagen later ging de reis vanuit Nice wat verder: naar Miami. En woensdagavond vloog hij vanuit de hippe metropool in Florida naar Austin, de eindbestemming van de trip.

Verstappen beweegt zich zonder klagen over de globe, hoewel hij geen groot liefhebber van reizen/vliegen is. Hoort erbij. Na een ontspannen media-dag in Austin draaft hij donderdagavond op bij een evenement van Red Bulls brandstofleverancier Esso. Verstappen gaat volgens de uitnodiging met een aantal fans en mediavertegenwoordigers meehelpen bij een pitstop en hij doet mee aan een quiz. Ben heel benieuwd. Ook naar de kwaliteit van de barbecue, trouwens. Een avond ‘vol fun & food’ in de aankondiging klinkt verleidelijk, nietwaar?

De locatie van het sponsorevenement is trouwens verplaatst naar een grote indoor Beer Garden. Uit voorzorg: het weer in Austin is de laatste dagen guur en de organisatie wil het feestje met Max niet door de regen laten verpesten. Want het is voor Texaanse begrippen en de tijd van het jaar koud (13 graden), op de weerstations wordt zelfs gewaarschuwd voor plaatselijke overstromingen.

Dat kan nog wel ‘een dingetje’ worden in de komende dagen. Drie jaar geleden viel de zaterdag op het Circuit of the Americas (COTA) al eens volledig in het water, een zeldzaamheid in de Formule 1. De parkeerterreinen rondom de megalomane baan waren compleet ondergelopen, het was een chaos. Toch zijn de vooruitzichten voor zondag (voorlopig) betrekkelijk goed. Maar misschien wordt het wel weer eens tijd voor een ouderwetse, spectaculaire wet race. Ik kan me de laatste amper meer herinneren. Was dat niet die in Brazilië, van 2016?

Memorabel nummertje. Dat herinner ik me nog wél…

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

M I A M I 🏝

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op