 Vrijdagochtend zag ik Vettel toevallig samen met zijn trainer arriveren. Helm en zonnebril op, mooie Italiaanse fiets met dito accenten van Bianchi. Hoe kan het ook anders… De Ferrari blijft in het Canadese raceweekeinde dus in de parkeergarage. Ik hoorde dat iemand uit zijn inner circle de exclusieve sportwagen daarom in Montréal mocht gebruiken (die zou er waarschijnlijk wel opgewonden van raken). Maar helaas: omdat alle auto’s van de coureurs en ander F1-personeel op een hellende dijk langs de roeibaan moeten worden geparkeerd, is de plaatselijke leverancier bang dat er door de lage ophanging van de peperdure bolide mogelijk schade veroorzaakt kan worden.
        
    
    
            
        
    
    
            Er zal vast nog wel een fiets beschikbaar zijn.
        
    
    
            
        
    
    
            Hij was er zichtbaar door aangedaan. Romain Grosjean baalde dat hij in de tweede vrije training een grote marmot had doodgereden. Het leverde werkgever Haas een stevige schadepost op, de neus van de auto en voorvleugel waren behoorlijk beschadigd, maar dat vond de Franse coureur nog het minst belangrijk. “Wat ik het ergste vind is dat de tv-camera’s het dier voor de start van de training bij bocht 13 filmden en dus wisten dat het beest daar rondliep. Waarom hebben mensen het dier weggejaagd, want ik raakte het precies op die plek?”
        
    
    
            
        
    
    
            De aanrijding kwam op een wel heel ongelukkig moment. Haas heeft in Canada door een grote update een beperkt aantal reserveonderdelen bij zich. “De impact was groot, de schade aanzienlijk”, aldus een verdrietige Grosjean. “Ik vind het heel vervelend dat dit is gebeurd. Vooral voor het dier.”
        
    
    
            
        
    
    
            Vrijdagochtend zag ik Vettel toevallig samen met zijn trainer arriveren. Helm en zonnebril op, mooie Italiaanse fiets met dito accenten van Bianchi. Hoe kan het ook anders… De Ferrari blijft in het Canadese raceweekeinde dus in de parkeergarage. Ik hoorde dat iemand uit zijn inner circle de exclusieve sportwagen daarom in Montréal mocht gebruiken (die zou er waarschijnlijk wel opgewonden van raken). Maar helaas: omdat alle auto’s van de coureurs en ander F1-personeel op een hellende dijk langs de roeibaan moeten worden geparkeerd, is de plaatselijke leverancier bang dat er door de lage ophanging van de peperdure bolide mogelijk schade veroorzaakt kan worden.
        
    
    
            
        
    
    
            Er zal vast nog wel een fiets beschikbaar zijn.
        
    
    
            
        
    
    
            Hij was er zichtbaar door aangedaan. Romain Grosjean baalde dat hij in de tweede vrije training een grote marmot had doodgereden. Het leverde werkgever Haas een stevige schadepost op, de neus van de auto en voorvleugel waren behoorlijk beschadigd, maar dat vond de Franse coureur nog het minst belangrijk. “Wat ik het ergste vind is dat de tv-camera’s het dier voor de start van de training bij bocht 13 filmden en dus wisten dat het beest daar rondliep. Waarom hebben mensen het dier weggejaagd, want ik raakte het precies op die plek?”
        
    
    
            
        
    
    
            De aanrijding kwam op een wel heel ongelukkig moment. Haas heeft in Canada door een grote update een beperkt aantal reserveonderdelen bij zich. “De impact was groot, de schade aanzienlijk”, aldus een verdrietige Grosjean. “Ik vind het heel vervelend dat dit is gebeurd. Vooral voor het dier.”
        
    
    
            
Not the #GroundhogDay we wanted!
The aftermath of @RGrosjean’s ‘meeting’ with the Canadian wildlife in #FP2. 🇨🇦😱😢 @F1GPCanada pic.twitter.com/XaW4J3zQ6y — Haas F1 Team (@HaasF1Team) June 8, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
 Dagboek uit Montréal (3): Eindelijk rijdt er weer een Villeneuve vooraan in de Canadese GP
        
    
    
            
        
    
    
            Het casino van Montréal is een prominent, opvallend bouwwerk. Smaakvol ingericht ook, met een mooie en chique entree. Het is naast het Circuit Gilles Villeneuve en het beroemde paviljoen Expo 67 een van de blikvangers op het Île-Notre Dame, het zo prachtig gelegen en aangelegde eiland in de woelige St. Lawrence-rivier.
        
    
    
            
        
    
    
            Gisteren wandelde ik langs het water en onder een betoverend blauwe hemel vanuit de paddock even naar het casino, een ontspannen tochtje van vijftien minuten. Niet om een gokje te wagen, nee. Ik had een andere missie. Bij de ingang, zo had een Duitse collega mij donderdag in de mediashuttle verteld, staat de Ferrari te blinken waarmee Gilles Villeneuve in oktober 1978 de Canadese en zijn eerste GP won. Een buitenkansje voor liefhebbers, dus. En niet te missen.
        
    
    
            
        
    
    
            Er was op de vroege ochtend niet veel belangstelling voor de auto. Dat verbaasde mij, zeker op Gilles’ geboortegrond. Maar wat ziet de Ferrari 312T3 er mooi, gelikt en compact uit. De auto is eigendom van Pink Floyd-drummer Nick Mason, een notoire verzamelaar van racewagens. Omdat het veertig jaar geleden is dat Villeneuve de eerste race in Montréal op het huidige circuit op een ijskoude oktoberdag won, is de Ferrari naar Canada gebracht.
        
    
    
            
        
    
    
            Dit weekeinde wordt hij het casino uitgereden en gaat zondag de baan op. Dan wordt de klok een paar minuten lang veertig jaar teruggezet. Jacques Villeneuve zal de 312T3 tijdens de rijdersparade van de Formule 1 besturen als eerbetoon aan zijn legendarische vader, in 1982 in Zolder tijdens de Belgische GP zo tragisch verongelukt. Hij kijkt er naar uit, zegt hij. Voor het eerst sinds 1996, zijn debuutjaar, zal de ex-Formule 1-coureur weer op kop rijden in Canada. Maar dan met een schitterende Ferrari.
        
    
    
            
        
    
    
            Net zoals zijn vader dat onder luid gejuich van de fans op 8 oktober 1978 deed.
        
    
    
            
        
    
    
            Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto.
        
    
    
            
        
    
    
            Dagboek uit Montréal (3): Eindelijk rijdt er weer een Villeneuve vooraan in de Canadese GP
        
    
    
            
        
    
    
            Het casino van Montréal is een prominent, opvallend bouwwerk. Smaakvol ingericht ook, met een mooie en chique entree. Het is naast het Circuit Gilles Villeneuve en het beroemde paviljoen Expo 67 een van de blikvangers op het Île-Notre Dame, het zo prachtig gelegen en aangelegde eiland in de woelige St. Lawrence-rivier.
        
    
    
            
        
    
    
            Gisteren wandelde ik langs het water en onder een betoverend blauwe hemel vanuit de paddock even naar het casino, een ontspannen tochtje van vijftien minuten. Niet om een gokje te wagen, nee. Ik had een andere missie. Bij de ingang, zo had een Duitse collega mij donderdag in de mediashuttle verteld, staat de Ferrari te blinken waarmee Gilles Villeneuve in oktober 1978 de Canadese en zijn eerste GP won. Een buitenkansje voor liefhebbers, dus. En niet te missen.
        
    
    
            
        
    
    
            Er was op de vroege ochtend niet veel belangstelling voor de auto. Dat verbaasde mij, zeker op Gilles’ geboortegrond. Maar wat ziet de Ferrari 312T3 er mooi, gelikt en compact uit. De auto is eigendom van Pink Floyd-drummer Nick Mason, een notoire verzamelaar van racewagens. Omdat het veertig jaar geleden is dat Villeneuve de eerste race in Montréal op het huidige circuit op een ijskoude oktoberdag won, is de Ferrari naar Canada gebracht.
        
    
    
            
        
    
    
            Dit weekeinde wordt hij het casino uitgereden en gaat zondag de baan op. Dan wordt de klok een paar minuten lang veertig jaar teruggezet. Jacques Villeneuve zal de 312T3 tijdens de rijdersparade van de Formule 1 besturen als eerbetoon aan zijn legendarische vader, in 1982 in Zolder tijdens de Belgische GP zo tragisch verongelukt. Hij kijkt er naar uit, zegt hij. Voor het eerst sinds 1996, zijn debuutjaar, zal de ex-Formule 1-coureur weer op kop rijden in Canada. Maar dan met een schitterende Ferrari.
        
    
    
            
        
    
    
            Net zoals zijn vader dat onder luid gejuich van de fans op 8 oktober 1978 deed.
        
    
    
            
        
    
    
            Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto. Het is bijna half drie, de safetycar draait opwarmrondjes en de zon bezorgt het Circuit Gilles Villeneuve een gouden gloed. De Mercedes met nummer 77 van Valtteri Bottas wordt aan het begin van de pitstraat de garage van de FIA uitgerold, heeft net de verplichte keuring (scrutineering) gehad. Ziggo-commentator Olav Mol geeft zijn cameraman aanwijzingen welke onderdelen van de Sauber, die zo aan de beurt is, hij moet filmen voor de gebruikelijke technische update in het populaire Formule 1-programma.
        
    
    
            
        
    
    
            Fotocamera’s ratelen ondertussen onophoudelijk. Niet van fans die toevallig voorbij wandelen, maar van professionele fotografen. En dat zijn er vanmiddag nogal wat. Ze maken ‘technische foto’s’, zoals dat in jargon heet. De fotografen staan beter bekend als de spionnen van de Formule 1: in opdracht van een team proberen ze voor hun broodheer de nieuwste aanpassingen van de collega’s zo scherp mogelijk in beeld te brengen. De donderdagse keuring is daarvoor een uitgelezen moment.
        
    
    
            
        
    
    
            Het is bijna half drie, de safetycar draait opwarmrondjes en de zon bezorgt het Circuit Gilles Villeneuve een gouden gloed. De Mercedes met nummer 77 van Valtteri Bottas wordt aan het begin van de pitstraat de garage van de FIA uitgerold, heeft net de verplichte keuring (scrutineering) gehad. Ziggo-commentator Olav Mol geeft zijn cameraman aanwijzingen welke onderdelen van de Sauber, die zo aan de beurt is, hij moet filmen voor de gebruikelijke technische update in het populaire Formule 1-programma.
        
    
    
            
        
    
    
            Fotocamera’s ratelen ondertussen onophoudelijk. Niet van fans die toevallig voorbij wandelen, maar van professionele fotografen. En dat zijn er vanmiddag nogal wat. Ze maken ‘technische foto’s’, zoals dat in jargon heet. De fotografen staan beter bekend als de spionnen van de Formule 1: in opdracht van een team proberen ze voor hun broodheer de nieuwste aanpassingen van de collega’s zo scherp mogelijk in beeld te brengen. De donderdagse keuring is daarvoor een uitgelezen moment.
        
    
    
            

Een Ferrari wordt naar scrutineering gebracht. Foto: Sutton Images.

Foto: Red Bull.

Kvyat pakte in zijn laatste race voor Toro Rosso een punt, maar het was niet genoeg om Marko nog te overtuigen.
 
        
        
 
                                                 
             
             
            