FORMULE 1-verslaggever Daan de Geus houdt tijdens de GP van Engeland speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin hij vanuit de paddock verhaalt over roddels, trends en het laatste nieuws.

Het begon al met de naam, daar kwam Alfa Romeo voor te staan. Toen gingen de teamkleuren op de schop, en vervolgens was het ook qua teamkleding kleur bekennen. De al eerder vertrokken aimabele Zwiterse perschef werd eerst vervangen door een Duitse en daarna een Italiaanse. De nieuwe technisch directeur, een Italiaan, komt van Ferrari. En met Charles Leclerc uit Prinsdom Monaco werd weliswaar een Monegask vastgelegd, maar wel één die in het Maranello als de Scuderia’s kroonprins in de boeken staat.

Het mag duidelijk zijn, Sauber komt steeds meer in Italiaanse sferen. En over sfeer gesproken: die is een stuk beter dan een jaar geleden. Rond die tijd verliet teambaas Monisha Kaltenborn het team. Over of zij Sauber goed dóór donkere tijden had geleid of juist blind erin valt te twisten, maar niet over dat Sauber er nu een stuk beter voor staat.

Dat laatste haalde ook coureur Marcus Ericsson na de kwalificatie aan. “Een enorm verschil”, noemde hij de prestaties op de baan met twaalf maanden terug. Met name de stappen tijdens het jaar springen er voor hem uit. “We hebben elke race wel iets nieuws. Geen grote dingen, maar wel dingen die helpen.” Hij zei het met een lach. Ondanks dat hij net zijn eigen Zweden tegen Engeland had zien verliezen, hetgeen er nota bene in Saubers eigen motorhome nog even in werd gewreven door de overdreven juichende ex-Sauber-coureur en semi-professioneel lolbroek Johnny Herbert.

Toch is het niet Ericsson, wiens financiers Sauber de laatste jaren overeind hebben gehouden, maar Leclerc die Saubers renaissance op de baan leidt. Volgens de BBC heeft hij voor volgend jaar (en het jaar erna) al getekend bij Ferrari. Leclerc gaat er niet op in, blijft bescheiden, maar is toch de man die het Alfa-logo op de Saubers doet blinken met zijn glansoptredens. Een B-team of satelliet van Ferrari wil Sauber vooralsnog niet worden, zegt teambaas Frédéric Vasseur. Hoewel geruchten over een overname door Alfa Romeo en/of Fiat Chrysler Automobiles ook weer wat zijn verstomd, klinken er, zo lijkt het, steeds vaker Italiaanse stemmen in het team. Hoor je naast ‘danke schön’ steeds vaker ‘mille grazie’. Al te officieel of serieus hoeft het misschien ook niet te worden. Maar het Italiaanse tintje staat Sauber goed.

Het dagboek van zaterdag lees je onder de foto.

Foto: Red Bull Content Pool.

Dagboek uit Silverstone (3): Door het drukke schema heeft Pierre Gasly zelfs geen tijd om een hond te kopen

Veel Formule 1-coureurs beginnen hun loopbaan in de koningsklasse met een dure aankoop, als de eerste salarisstrookjes eenmaal binnenstromen. Een dikke Ferrari, een prijzig appartement in Prinsdom Monaco, of misschien een ander leuk hebbeding uit de categorie statussymbolen. Zo niet Pierre Gasly. De Fransman, Toro Rosso-coureur, rijdt sinds het vorige najaar Formule 1 en zal vast behoorlijk goed boeren, maar in plaats van op een dure vierwieler heeft hij zijn zinnen in de eerste plaats op een trouwe viervoeter gezet: een hond dus.

In de aanloop naar de Grand Prix van Engeland vertelde Gasly – opgewekt als altijd, want hij geniet met volle teugen van zijn bestaan als F1-coureur – echter dat het moordende raceschema betekent dat hij in dat opzicht voorlopig nog wel even zonder het gezelschap door het leven moet. “Ik heb gewoon geen tijd nu. Ik heb best veel in mijn privéleven dat ik nog wil regelen, maar dat soort zaken schieten er nu een beetje bij in. Ik denk dat het nog wel enkele weken of maanden duurt voor er een hond komt.”

Die hond krijgt dan in meerdere opzichten een nieuw huis, want Gasly is ook bezig met een verhuizing, naar Italië. En tsja, geheel volgens het stereotype wil Gasly straks toch ook nog wel een vette bolide voor de deur van zijn nieuwe huis hebben staan. Een NSX, van Toro Rosso’s motorpartner Honda. “Ik was van de week op de Honda-fabriek en toen heb ik ze er nog even aan herinnerd!”, lacht hij.

Die Honda volgt vast snel, maar de hond? Misschien is het echter maar goed ook dat Gasly nog even geen hond kan kopen. Anders zou dat arme beest nu met dat drukke raceschema toch alleen maar alleen thuis zitten.

Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto.

Foto: Sutton Images.

Dagboek uit Silverstone (2): Bij het ‘nieuwe’ McLaren blijft iedereen ouderwets ‘on message’

Tien minuten van tevoren staan de cameraploegen al klaar. In grote getale, als op zender ingedeelde legerbataljons met hun wapens op de schouder, scherpgesteld en in de aanslag. Het doelwit is McLaren-CEO Zak Brown. Ook na tien minuten wachten laat Brown, hij moest om 13:30 komen opdraven, nog op zich wachten. Pas acht minuten na half twee komt hij McLarens glimmende motorhome uitwandelen.

Brown beweegt zich langs de vuurlinie, naar een met een hekje afgebakende sponsormuur. Als een executiepeloton beweegt de ene na de andere cameraploeg zich omstebeurt voorbij Brown, die in zijn typische Amerikaanse drawl vrijwel hetzelfde verhaaltje afdraait als antwoord op vrijwel dezelfde vragen. Geen wonder, gezien zijn achtergrond als succesvol marketingman is hij on message. Na een kwartiertje loopt hij weer weg. De executie overleefd. Zoals hij zich bij McLaren steeds meer als survivor ontpopt.

In McLarens motorhome is het na de klok van vier de beurt aan nog zo’n overlever om de boodschap over te brengen: Fernando Alonso. De (voornamelijk Britse) pers wil vooral weten of hij op de achtergrond een stem had in de val van Eric Boullier – de teambaas die eerder deze week werd van het toneel verdween. Hoe alles zich heeft ontvouwen? “Geen idee, ik bestuur de auto alleen.” Heeft hij dan geen invloed in het team, als McLarens belangrijkste speler deze laatste jaren? “Ach, ik loop natuurlijk al achttien jaar mee. Langer dan veel andere mensen in het team. Ik geef natuurlijk wel eens feedback.”

De meeste Britten geloven er weinig van. “De grootste politicus in de Formule 1 die hier niets mee te maken had? Yeah, right.

Alonso en De Ferran in 2017 bij de Indy 500, waar De Ferran Alonso’s rijderscoach was.

Tegelijkertijd met Alonso staat de meerderheid op. De aansluitende mediasessie van Stoffel Vandoorne slaan ze over. Voor scherpe quotes hoef je doorgaans niet bij Vandoorne te zijn. Het dreigt alleen even pikant te worden als wordt gevraagd naar de rol van Gil de Ferran, met wiens dochter Vandoorne een relatie heeft. Awkward, werken met je schoonvader? “Nee hoor, we zijn allemaal professionals.”

De schoonvader in kwestie staat zelf een paar meter verderop, net buiten de keuken een kopje koffie te drinken. Op de achtergrond, zoals De Ferran al een maand of twee bij McLaren rondloopt. Maar nu niet meer in burgerkleding, maar volledig in bedrijfsuniform. Alleen de permanente paddockpas ontbreekt nog, al zal dat vast niet lang duren. Bij het ‘nieuwe’ McLaren geldt nog altijd militaire discipline, en één party line. Zo blijft iedereen zoals Brown dat graag ziet: on message.

Het dagboek van donderdag lees je onder de foto.

Voor de Grand Prix van Engeland is het voor ons vaste prik: een verblijf in een typisch Britse bed & breakfast in een typisch Brits dorpje. Haast letterlijk en figuurlijk onder de rook van aan de ene kant Milton Keynes, waar de Red Bull-fabriek staat, en Brackley (Mercedes’ thuis) aan de andere kant. Het is zo’n tussen de weilanden gelegen dorpje met drie rotondes, en waar je nog gewoon plaatselijke slagers en een echte buurtbakker vindt.

Het populairst onder de plaatselijke middenstand blijft echter de typisch Britse pub. Dat ze een kroegentocht hier een pub crawl noemen, is goed te begrijpen; wie zich te buiten gaat, kan hier echt van de ene naar de andere pub kruipen of rollen, zoveel zitten er in de paar honderd meter winkelstraat.

Op het moment zijn de pubs in onze uitvalsbasis royaal behangen met Engelse vlaggen. Wie denkt dat ze er voor de lokale held Lewis Hamilton hangen, komt echter bedrogen uit. Overal staat een bord buiten om behalve bier vooral één ding aan te prijzen: live voetbal, het WK. Steevast met het bekende “It’s coming home” eronder gekalkt. Ze zien het moderne voetbal hier immers nog altijd als ‘hun’ spelletje, en hun thuis als de bakermat. En Engeland verrast dit WK vooral door er nog steeds bij te zijn.

Dat Silverstone het ‘Home of British Motor Racing’ is en voor zeven van de tien teams een thuisrace, verdrijft de voetbalgekte niet. Maar het is niet alleen voetbal waarvoor Formule 1 hier pas op de plaats maakt. Zoals treffend op één van de vele uithangborden gerangschikt: ‘wij hebben live voetbal, Wimbledon, golf én cricket’. Met eronder, op een klein aangeplakt papiertje: ‘plus Formule 1’. Voor als je tussendoor nog een paar rondjes wil kijken, lijkt wel.

Zo weet je als sport ook weer even waar je staat in het collectieve gedachtegoed. Het straatbeeld haalt je dan in zekere zin uit je bubbel. Uit de gedachte dat de sport waar je fan van bent allesomvattend is. Een beeld dat je wél krijgt als je de die hards donderdag al tentjes ziet opslaan op Silverstone.

Maar wie op straat rondkijkt of de krant openslaat, ziet vooral dat het allemaal mooi samenkomt in een geweldig sportweekend voor de Britten. Met zaterdag natuurlijk ook nog het begin van de Tour de France, met Chris Froome tóch aan de start. Al is dat in elk geval in één pub niet live te zien. Het voetbal wel, overal. Ook op Silverstone. Benieuwd hoeveel fans er tijdens Q3 van de kwalificatie naar de actie op de baan kijken, en hoeveel naar de schermen met de aftrap van Engeland – Zweden rond dezelfde tijd.