FORMULE 1-verslaggever André Venema houdt tijdens de Oostenrijkse GP speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin hij vanuit de paddock verhaalt over roddels, trends en het laatste nieuws.

Max Verstappen weet niet wat hij ziet. In een busje op weg naar het naar hem vernoemde dorp nabij de Red Bull Ring, is hij er zowaar even stil van. Hij vraagt hij zich met een glimlach op het gezicht af hoeveel bier er de afgelopen dagen verkocht is. Best veel, denkt hij. Er wordt gelachen. Op het immense terrein staan tenten (groot en klein), hutjes en alleen maar caravans en auto’s met Nederlands kenteken. De truck met Verstappens merchandise is volgens manager Raymond Vermeulen op zaterdag al helemaal leeg. Nieuwe caps, T-shirts, vlaggen en andere handelswaar is onderweg. Het valt bijna niet aan te slepen.

Bijna vijfduizend mensen resideren drie dagen lang in de Max Verstappen Village, een initiatief van Verstappens reispartner Sportstadion. Een groot gedeelte daarvan gaat zaterdagavond rond een uur of zeven uit zijn dak wanneer de coureur zich voor een korte voorstelling (zijn agenda puilt in Spielberg uit) meldt. Het maakt grote indruk op hem. “Volgend jaar maken we er een stad van”, zegt Verstappen. “En we maken Helmut (Marko, Red Bulls topman) de burgemeester.”

Drie dagen lang ligt er al een oranje gloed over het groene Alpenlandschap. De voertaal bij de Oostenrijkse GP is Nederlands. Volgens een collega van een lokale krant schat de politie dat er op de racedag in totaal zo’n veertigduizend Nederlanders op de tribunes zitten. Dat is de helft van het totale aantal. “Geweldig al die Nederlandse fans”, vertelt een politieman voor de hoofdingang van het circuit. “Ze gedragen zich over het algemeen keurig, er zijn bijna geen incidenten geweest.”

Ook de circuitdirecteur van de Red Bull Ring is zeer content met de grote toestroom van fans uit Nederland. Net als in Spanje, Duitsland en België heeft hij met zijn spectaculaire rijstijl en succes een oranje armada in beweging gezet. Max Verstappen is in financieel opzicht de redding voor veel Grands Prix.

Het dagboek van zaterdag lees je onder de foto.

Dagboek uit Spielberg (3): Over het sprintontbijt van Giedo en de rode loper voor Max

Giedo van der Garde arriveerde vrijdag in Spielberg. De voormalig Formule 1-coureur en huissimmer van FORMULE 1 (elke donderdag voor de GP rijdt hij in een video op onze website afwisselend met Ho-Pin Tung een rondje over het circuit) zit tijdens de Oostenrijkse GP namens Ziggo Sport in de box naast Olav Mol. Eerder dit jaar debuteerde Van der Garde in Spanje als Mols sidekick en analist.

Zijn tv-debuut in de Formule 1 is hem heel goed bevallen, herhaalt Van der Garde tijdens een sprintontbijt. De wisselwerking met Mol liep lekker, het smaakt wat hem betreft naar meer. Met een mooie rode mediapas om de nek die alle deuren in het rennerskwartier opent, hoort hij er weer helemaal bij. Vrijdagavond nam hij met Team Ziggo nog deel aan een pubquiz van McLaren voor mediavertegenwoordigers. Van der Garde maakt nu deel uit van een andere wereld. Toch: als hij zou willen, kan hij elke race bezoeken. Voor oud-Formule 1-coureurs ligt waar ook ter wereld een pas klaar, indien ze naar een GP willen.

Van der Garde heeft vanochtend weinig tijd om bij te praten. “Ik zit twee kilometer van het circuit in een huisje, heb het hele stuk hierheen gelopen. Ik moet snel even wat eten.” Hij lepelt in recordtijd twee bakjes yoghurt en een banaan naar binnen, voordat hij zich meldt bij de collega’s van Ziggo. Hoewel Van der Garde al een tijdje uit de Formule 1 is, is hij nog steeds populair. Bij de ingang van het circuit, waar de coureurs over een rode loper hun entree maken, schreeuwen veel Nederlandse fans zijn naam.

“Ik ben natuurlijk niet over die rode loper binnengekomen”, lacht hij, “maar via de zijkant. Ik ben maar een oud-coureur, hè.” Max Verstappen is dé man, zo blijkt tien minuten later. Wanneer hij voor de deur wordt afgezet en de rode loper betreedt, worden de honderden (vooral Nederlandse) fans wild. Verstappens populariteit lijkt alleen maar groter te groeien. Hij poseert voor selfies, zet tientallen handtekeningen en maakt een praatje met de interviewer. Ontspannen en vol goede moed.

Dat is nog eens een entree.

Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto.

Foto: Peter van Egmond.

Dagboek uit Spielberg (2): Niemand lacht nu meer om Ferrari’s ochtendgymnastiek

Een jaar of vier geleden deed het zijn intrede in de Formule 1: ochtendgymnastiek. Opeens stonden ze daar voor de garage in hun rode outfits te strekken, te buigen en te rekken. In alle vroegte startten de monteurs van Ferrari hun dag met gezamenlijke bewegingsoefeningen, net zoals Olga Commandeur dat op werkdagen doet in haar programma Nederland in Beweging.

Er werd aanvankelijk nogal smalend om gelachen door de collega’s en Formule 1-volgers. Wat een mafkezen. Is dit niet een beetje overdreven? Ochtendgymnastiek? Nee dus, zo is gebleken. Banden wisselen met de snelheid van het licht, een nieuwe neus in recordtijd op de auto zetten of razendsnel anticiperen vereist geestelijk en lichamelijk fit personeel. Hoe kort de inspanning vaak ook is.

Tegenwoordig lacht er niemand meer om de dagelijkse ochtendgymnastieksessies van de Scuderia. Alle teams (kuddegedrag?) hebben het voorbeeld van Ferrari inmiddels gevolgd, er ook een verplicht nummertje van gemaakt. De meeste maken de spieren voor de garage los, alleen Red Bull schijnt de strekoefeningen binnenskamers te doen.

Rekken en strekken bij Toro Rosso. Foto: Peter van Egmond.

Vanochtend, ik was samen met onze huisfotograaf Peter van Egmond rond acht uur al op de Red Bull Ring om de verwachte verkeersdrukte te ontlopen, kon ik vanuit het prachtige en hooggelegen mediacentrum op de Red Bull Ring (fabelachtig uitzicht en recht tegenover de pitstraat) de fitheidssessies eens rustig bestuderen. Wat meteen opvalt is dat elk team zijn eigen gewoontes en trainingsregime heeft.

Bij McLaren is de fysiotherapeut van Stoffel Vandoorne zeg maar de Olga Commandeur van dienst. Hij bepaalt het ritme en geeft de oefeningen aan. Met het stuiteren van tennisballen worden ook de polsen van de monteurs alvast lekker losgemaakt. Bij Ferrari gebruikt het personeel een groot elastiek om de schouders en het bovenlichaam in alle vroegte eens goed op te warmen.

De sessies zien er heel professioneel uit en het zal ongetwijfeld zijn nut hebben. Toch blijft het een koddig gezicht om een grote groep volwassen mannen ’s ochtends om kwart over acht met een soort van akela in het midden een minuut of tien te zien strekken, buigen en rekken.

Het dagboek van donderdag lees je onder de foto.

Foto: Red Bull Content Pool.

Dagboek uit Spielberg (1): Over een Franse GP zonder publiek en trambestuurder Max

Vier dagen later wordt er in Spielberg nog steeds over de Franse GP gesproken. Niet zozeer over de race, die was zoals vooraf verwacht niet echt kruidig, maar over de grote verkeerschaos die drie dagen voor grote ergernis op en rond het circuit Paul Ricard zorgde. Bussen met fans die omdraaiden omdat ze de baan toch niet konden bereiken, onze huisfotograaf Peter van Egmond die een uur over een tochtje van twee kilometer deed, Franse agenten die erbij stonden en ernaar keken… De rentree op Paul Ricard na 28 jaar was geen pretje.

Gisteren hoorde ik van een Britse fotograaf – een veteraan – een opmerkelijk verhaal over het Zuid-Franse circuit. Ooit was het eigendom van Bernie Ecclestone, voormalig commercieel rechtenhouder van de Formule 1. Leuk voor erbij, zeg maar. Na de scheiding van vrouw Slavica kreeg zij de eigendomsrechten van het circuit, dat de afgelopen decennia vooral werd gebruikt als testbaan en dat met sproeiers zelfs ‘onder water’ gezet kan worden.

Een leuke baan met immense uitloopstroken, maar volgens Ecclestone vanwege de abominabele infrastructuur (er zijn slechts een paar smalle toegangswegen) volstrekt ongeschikt voor het organiseren van een GP. Hij liet alle tribunes na de aankoop daarom maar, zo verzekert de Britse fotograaf, slopen. Volgens hem wilde Ecclestone er een race zonder publiek organiseren. En nee, dat is geen grap. Hij oordeelde dat je 100.000 mensen niet op een fatsoenlijke manier naar het circuit kon krijgen en herbergen.

Een Franse GP zonder toeschouwers kwam er dus niet. Maar achteraf gezien was Ecclestones idee misschien niet eens zo slecht…

Ook het verkeer naar de Red Bull Ring loopt de komende vier dagen geheid vast. Maar daar zullen de naar schatting 20.000 Nederlandse fans die in Spielberg worden verwacht zich niet door laten ontmoedigen. De campings stromen vol, de voertaal rond de racearena is, zo merkte ik vandaag al, Nederlands en de huiskleur oranje. Max Verstappen hoopt, zo zei hij gisteren bij een evenement in Graz waar hij heel professioneel een stadstram bestuurde, dat zijn fans zondag wat langer van hem kunnen genieten. “Vorig jaar was ik na de eerste bocht klaar. Ik wil het nu graag goedmaken.”