Jérôme d’Ambrosio moest noodgedwongen een stapje terug doen. Virgin verlengde zijn contract niet maar hij vond onderdak bij Lotus. Het is de bedoeling dat de reserverijder daar twee stappen vooruit zet.

 

De Belg liet in zijn jaar bij Virgin een betrouwbare indruk achter. Hij deed geen domme dingen en versloeg zo nu en dan teamgenoot Timo Glock. Bij Lotus hoopt hij zich als rijder verder te ontwikkelen. D’Ambrosio erkent dat de overschakeling van Virgin naar Lotus redelijk groot is.

 

“Ik vind het geweldig om mij bij dit team te voegen en het is een goede volgende stap in mijn carrière”, aldus de Waal. “Ik heb een heel jaar voor een klein team in de Formule 1 gereden. Daar heb ik veel van geleerd. Nu kan ik aan het werk bij een van de topteams. Dat biedt perspectief voor mijn ontwikkeling. Ik weet dat ik, gezien mijn recente ervaringen, van waarde kan zijn voor het team.”

 

“Ik ken het team al een aantal jaar en weet de weg in Enstone te vinden. De faciliteiten zijn geweldig en ik begeef me in een andere wereld als je kijkt naar de hoeveelheid mensen die hier werken. Alles is hier groter en de mogelijkheden zijn heel uitgebreid. Dit zorgt voor veel kansen voor mij om mij verder te ontwikkelen als coureur.”

 

D’Ambrosio zal als derde rijder vooral tijd doorbrengen in de simulator van Lotus. Als alles volgens plan verloopt is de ‘driver in the loop’-simulator van het team in april gebruiksklaar. “Mijn grootste bijdrage lever ik in de simulator. Het houdt mij ook scherp”, zegt de Belg over de hypermoderne simulator.

 

“Op dit gebied kan ik van grote waarde zijn voor Lotus. Het wordt een intensief programma omdat het niet bij één sessie per week blijft: ik moet vol aan de bak. Het is goed gereedschap om de auto verder te ontwikkelen en zelf beter te worden dus ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan.”

 

“Mijn eerste seizoen in de F1 was geweldig en een fantastische uitdaging maar nu wil ik mij verder ontwikkelen. Dankzij mijn recente ervaringen kan ik het team veel meer bieden dan iemand die dat niet heeft. Ik ken de banden en de verschillende compounds. Ik heb circuitervaring en heb geleerd een auto af te stellen. Daarmee kan ik ook bijdragen aan discussies met ingenieurs en de coureurs.”