In de ochtend na de GP van Duitsland vorig jaar kon je geen krant openslaan of je zag de foto. De Ferrari van Sebastian Vettel in het grind met de neus in de gele boarding van DHL. Het verhaal is bekend, de Duitser lag ruim op kop en leek op weg naar een spectaculaire thuiszege in de regen. Maar het werd de grindbak, 0 punten en dezelfde foto werd een symbool van Vettels foutenlast en zijn uiteindelijk verloren titel.

 

DHL is ook Duits, iedereen in het hoofdkantoor in Bonn die dag voelde mee met Vettel. “Hij verdiende het echt om deze race te winnen, het is ongetwijfeld heel speciaal om te winnen in je eigen land. We vonden het echt heel sneu voor hem”, vertelt Sabrina Kreienborg, zij is verantwoordelijk voor alle sponsoruitingen van DHL in de motorsport. Het bedrijf heeft een bescheiden onderkomen in de paddock waar vanuit de coördinatie wordt gedaan voor tweewekelijkse volksverhuizing.

UPS…
“Maar het stelde ons ook in staat om dat wat er gebeurde weg te halen van de baan en op ons bedrijf te betrekken. Ferrari wordt namelijk gesponsord door UPS, onze grootste concurrent. Hij knalde met zijn Ferrari recht in onze boarding”, vertelt Kreienborg terwijl uitgerekend Vettel zelf net langs zoeft op een fiets. “Met collega’s onder elkaar kwamen de grappen al snel: ‘ups’ is de Duitse versie van oeps. We wilden niet respectloos zijn ten opzichte van UPS maar het was wel heel grappig natuurlijk.  Dus we hebben met alleen die drie letters de foto gepost op onze kanalen: UPS… Dat gebeurde vlak na de race en het ging meteen viral.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De L waart ook dit jaar rond
“We toonden zo onze betrokkenheid maar ook humor. Je moet je zelf als merk niet al te serieus nemen, onze rol als de logistiek partner van de Formule 1 is natuurlijk heel belangrijk. We moeten er voor zorgen dat alles op tijd en veilig klaarstaat anders kan het allemaal niet doorgaan”, Kreienborg . Maar we vonden het grappig en twee miljoen mensen vonden dat ook. Tot de dag van vandaag is het onze meest succesvolle post ooit. Ik denk dat ze het bij UPS ook wel lollig vonden.”

Voor wie het zich nog kan herinneren, na de race vorig jaar brak er een enorme regenbui los. Delen van de boarding werden meegenomen en gebruikt als afdakje. DHL is dit jaar geen boardingsponsor: “Vorig jaar kunnen we niet meer overtreffen, haha. Maar er is nog een stukje aanwezig. Er zijn een paar Ferrari-fans dit jaar die hun stukje hebben meegenomen. Ergens op de camping loopt een groep met onze ‘L’ van DHL rond. Het was een trieste situatie voor Vettel, voor Ferrari, voor UPS als partner van het team maar uiteindelijk hebben we er om kunnen lachen.”