Pedro de la Rosa is vastbesloten om er ook tijdens de waarschijnlijk laatste twee races van HRT het maximale uit te halen. Teamgenoot Narain Karthikeyan maakt zich ondertussen druk om zijn Formule 1-toekomst.

Gevraagd naar de beslissing van teameigenaar Thesan Capital om HRT te koop te zetten, kan De la Rosa verder weinig tekst en uitleg geven: “Het was een zakelijke beslissing waar ik verder geen rol in heb gespeeld, dus ik kan er eigenlijk niet veel over vertellen”, zegt de Spanjaard, die afgelopen winter een testrol bij McLaren opgaf en een tweejarig contract bij HRT tekende.

Na één jaar lijkt De la Rosa’s avontuur bij HRT echter al tot een einde te komen, aangezien de kans klein is dat er nog een nieuwe investeerder in het team stapt of een andere partij de renstal in zijn geheel overkoopt van Thesan.

De la Rosa wil daar echter (nog) niet aan denken. Hij concentreert zich liever op de twee Grands Prix die hem dit jaar in ieder geval nog resten. “Ondanks wat er achter de schermen speelt, gaan wij tijdens deze twee races gewoon – net als altijd – alles geven.”

“We gaan honderd procent geven en zullen de laatste races zo professioneel mogelijk benaderen. Het worden ongetwijfeld twee spectaculaire wedstrijden en hopelijk kunnen we daarin – dankzij wat uitvallers – goede resultaten behalen.”

Over uitvallers gesproken: De la Rosa viel in India uit vanwege een probleem met zijn remmen, terwijl teammakker Karthikeyan in Abu Dhabi moest opgeven wegens een probleem met de stuurinrichting van zijn auto.

Deze uitvalbeurten hebben er mede voor gezorgd dat er in de pers berichten de ronde doen waarin gesteld wordt dat HRT door haar voorraad aan reserve-onderdelen heen is, maar volgens De la Rosa is dat niet zo: “Ik heb daar nog niet eerder over gehoord. Het klopt weliswaar dat we een kleine en bescheiden renstal zijn, maar we zijn ook een professioneel Formule 1-team.”

“We racen dus alleen maar als onze auto helemaal veilig is en alle onderdelen nog helemaal goed zijn”, benadrukt de 41-jarige. “Daarnaast zou ik zelf bovendien nooit in een onveilige auto stappen”, zo geeft hij aan. “Daar ben ik te ervaren voor. Onze auto is langzaam, maar veilig.”

De la Rosa staat verder niet stil bij wat het mogelijke verdwijnen van HRT voor invloed heeft op zijn loopbaan, maar teamgenoot Karthikeyan heeft tegenover de Times of India al wel aangegeven dat het vermoedelijke faillisement slecht nieuws voor zijn carrière is: “Mijn plannen zijn er danig door in de war gegooid”, verklaart hij.

“Het was de bedoeling dat ik in 2013 weer voor HRT zou rijden en ik was er zeker van dat alles goed zou komen en op zijn plaats zou vallen, dus ik had geen plan B achter de hand.”

“Nu loop ik echter het risico dat ik buiten de boot val en uit de Formule 1 verdwijn, dus ik moet misschien ook maar eens naar andere kampioenschappen gaan kijken”, verzucht Karthikeyan. “Het wordt waarschijnlijk een drukke winter.”