Het presentatiesezoen begint vandaag in Keulen, Duitsland waar Toyota haar TF107 zal tonen aan de wereldpers. Onze Engelse medewerker Adam Cooper houdt zijn eigen visie na op deze periode.Een launch kan goed of slecht uitpakken. Mits goed georganiseerd doet de renstal niet alleen zichzelf een plezier, maar ook de sponsors en de media zodat iedereen blij naar huis gaat. Maar er zijn ook teams die er nog niet veel kaas van hebben gegeten.

Je zou denken dat je na een halfjaar (of langer) toewerken naar het moment dat de auto gepresenteerd kan worden ook iets van de presentatie wil maken. Veel technische medewerkers zijn er echter een stuk minder blij mee. Zodra er een datum bekend is gemaakt kan de deadline niet meer worden verschoven.

De auto moet getoond worden, in de juiste kleuren zijn gespoten en voorzien zijn van de juiste stickers. Soms moeten er compromissen worden gesloten. En dan is nog niet eens opgemerkt dat het een waardevolle testdag kan kosten – het is veel beter om dat ding meteen op het circuit los te laten zodra 'ie klaar is.

Deze winter zullen de auto's geen gedaanteverwisseling ondergaan, verre van zelfs, maar launches blijven van belang voor de media. Gespecialiseerde publicaties en websites weten als geen ander dat ze in januari en begin februari interesse op kunnen wekken door de eerste foto's van de nieuwe auto's te tonen en te vertellen wat de coureurs er van vinden.

Het is misschien niet altijd even schokkend wat er wordt verteld – we kennen allemaal de clichés van auto's die meer downforce hebben en coureurs die nóg fitter en gemotiveerder zijn – maar toch is het altijd wel weer grappig om te horen.

Voor de guys van de nationale kranten, die eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn in de nieuwste ontwikkelingen op chassisgebied, is de presentatie het moment om even bij te praten met de grote namen en momentum op te bouwen richting de eerste race van het seizoen.

Ook voor televisiestations zijn de launches groot nieuws. De omroepen die de rechten voor het komende seizoen in bezit hebben, hebben materiaal nodig voor hun preview. En voor de stations die geen deal hebben is het een uitgelezen mogelijkheid om wat beelden van Formule 1-bolides uit te zenden zonder juridisch gesteggel.

Simpel gezegd zijn er twee verschillende soorten launches. Optie A is een onthulling op een podium, soms op de fabriek, vaker op een afgehuurde locatie. Het doek wordt van de auto getrokken, fotografen kunnen foto's maken en daarna nemen de coureurs en belangrijke mensen van het team plaats achter de microfoon.

Soms willen de teams enkel hun sponsors en bijbehorende gasten fêteren omdat ze niet helemaal begrijpen hoe journalisten werken. Geloof het of niet, maar media heeft dan slechts beperkte toegang.

Optie B is een weinig spectaculaire onthulling op een circuit waar toch toevallig wordt getest. De garagedeur gaat omhoog, de wagen wordt naar voren gerold voor wat foto's en even later begint het testwerk. Daarna is er wel of geen tijd voor interviews, afhankelijk van het team wil. Het is overbodig om te vermelden dat de meeste teams hier de voorkeur aan geven – zo verliest men tenminste geen tijd om te testen.

Probleem met de circuits is dat de uitstraling niet bepaald je-van-het is, zeker niet wanneer je je sponsors een plezier wil/moet doen. Zelfs niet als je een grote tent neerzet op de paddock, zoals sommige teams de laatste jaren hebben gedaan. In Barcelona kan het ook in januari erg koud zijn…

En dan waren de 'launches' van McLaren in het verleden nog een verhaal op zich. Een aantal jaar mocht de roll-out niet eens de naam presentatie hebben omdat de auto steeds een update van de vorige was en het team het niet nodig vond om groots uit te pakken. Zelfs vorig jaar, toen de auto wel nieuw was, viel het toch wel wat tegen. En als je er bij wilde zijn moest je ook nog eens beschikken over een portie geluk.

Die ochtend vertelde één van de woordvoersters me dat de persafdeling niet wist wanneer de nieuwe auto zou debuteren. Ik legde de telefoon neer, zette mijn laptop aan en het eerste wat ik zag was een foto waarop de nieuwe bolide uit de pitbox reed!

Dit jaar maakt McLaren er wel een show van. De komst van titelsponsor Vodafone en enkele Spaanse geldschieters, alsmede de komst van Fernando Alonso, heeft het team zover gekregen om er maandag wat van te maken in Valencia. En ook de aanstelling van Lewis Hamilton brengt natuurlijk nieuws met zich mee.

Wat de renstallen nog wel proberen te voorkomen is dat er meerdere evenementen op dezelfde dag worden gehouden. Dat kan best, maar nog steeds is de planning niet altijd even tactisch. De ene dag Renault in Nederland, de volgende ochtend Honda in Barcelona. Dat werk.

Het is dit jaar niet echt makkelijk om er iedere keer weer bij te zijn, al zullen er genoeg zijn die het proberen. Renault en Toyota zijn nog zo vrijgevig om de vliegtickets te betalen voor de grotere afzetmarkten, en voor de rest zoek je het maar uit. Dat hoort er allemaal bij, vooral voor freelancers zoals ik…

Red Bull heeft ook op dit gebied altijd haar eigen plan getrokken. Je zou denken dat de onthulling van de RB1 in 2005 groot nieuws zou zijn, maar het enige wat er gebeurde was een RB1 die uit een pitbox in Jerez kwam gereden. Ik stond erbij en keek er naar, samen met drie of vier fotografen. En aangezien ik de vorige avond had staan kijken hoe de auto werd bestickerd, vond ik er al niet veel aan.

Later werd er een peperduur feest gegeven in Melbourne, op de avond voor de eerste vrije training. De coureurs mochten ook nog even snel hun zegje doen op het podium. Met andere woorden: Red Bull had het hele punt gemist – er kwam geen moment dat de pers even met coureurs en teamleiding kon praten. Vorig jaar gebeurde hetzelfde in Bahrein, met als enige verschil dat het mede namens Scuderi Toro Rosso was.

Inmiddels heeft het team haar lesje geleerd en is het plan van aanpak veranderd. Misschien levert de eerste door Adrian Newey ontworpen auto wel de nodige media-aandacht op waarna werd besloten iets te organiseren voor de media. Dat moest weer op geheel eigen wijze worden aangekondigd, met het voicemailbericht van Adrian Newey.

Meer details zouden later volgen. En inderdaad, donderdag werd er meer bekend. Er werd ons verteld dat er 23 januari een lunch (dus geen launch) is op het vliegveld in Salzburg. Dit zou het moment moeten zijn waarop we even met Newey en consorten kunnen praten. De roll-out zal wel weer niet veel voorstellen.

En dan nog het volgende: iedereen die in Salzburg is moet maar weer in Amsterdam zien te komen de volgende dag voor Renaults presentatie, voordat na een korte nacht Barcelona op het programma staat. Daar presenteert Honda en zien we waarschijnlijk eindelijk de nieuwe Red Bull.

Ondertussen heb ik een date met Toyota. En McLaren, BMW, Renault…

De agenda:

Vrijdag 12 januari – Toyota, Keulen

Zondag 14 januari – Ferrari, Maranello

Maandag 15 januari – McLaren, Valenciagu

Dinsdag 16 januari – BMW Sauber, Valencia

Woensdag 24 januari – Renault, Amsterdam

Donderdag 25 januari – Honda, Barcelona

Vrijdag 26 januari – Red Bull, Barcelona

Vrijdag 2 februari – Williams, Grove

Maandag 5 februari? – Spyker, Silverstone*

* Nog niet bevestigd.

Scuderia Toro Rosso en Super Aguri hebben nog geen datum bekendgemaakt. STR heeft nog niet eens coureurs bevestigd, en beiden zijn ook nog verwikkeld in het debat van de klantenchassis'. Veel poespas verwacht ik overigens niet bij de presentatie van beide teams.