FIA Formula E
Mischa Bijenhof
13 september 2014
Lucas di Grassi heeft de eerste race van het fonkelnieuwe FIA Formule E-kampioenschap gewonnen. De Braziliaan zegevierde na een crash tussen raceleiders Nicolas Prost en Nick Heidfeld in de laatste ronde.
Heidfeld mag van geluk spreken dat hij het er ongedeerd vanaf bracht, want de aanvaring met Prost in de laatste bocht van het stratencircuit in Peking kan bijgeschreven worden aan de lijst met zwaarste ongelukken die de Duitser ooit meemaakte. Nadat Heidfeld rondenlang energie spaarde, zette hij zijn auto op het rechte eind voor de laatste bocht naast die van leider Prost. Die merkte de Venturi-bolide niet op en stuurde naar rechts. Heidfeld kreeg een tik en werd zijwaarts gelanceerd over de kerbstones, waarna hij op hoge snelheid ondersteboven tegen de baanafscheiding terechtkwam. Door de puinhoop in de laatste bocht kon voormalig Virgin Formule 1-coureur Lucas di Grassi met de eer gaan strijken de debuutrace van het volledige elektrische kampioenschap te winnen. Twee andere Formule 1-namen, te weten Franck Montagny (een blauwe maandag Grand Prix-coureur bij Super Aguri) en Sam Bird (testrijder van Mercedes) maakten het podium compleet. De volledige top-zes had trouwens een Formule 1-achtergrond, want de vierde plaats ging naar Charles Pic, voor Karun Chandhok en Jerome D’Ambrosio. Ho-Pin Tung kende na technische problemen in de kwalificatie nog meer malheur in de race en moest vanuit de pitstraat starten, maar toen de startlichten uitgingen gaf zijn Team China Racing-bolide geen sjoege. Met een ronde achterstand kon Tung toch nog van start gaan. Hij voltooide de race als zestiende. Sebastien Buemi, na een sterk testprogramma favoriet voor de zege, viel uit. Nicolas Prost heeft voor zijn aandeel in het ongeluk met Heidfeld een gridstraf van tien plaatsen gekregen voor de volgende race. De Fransman gaf na de race toe dat hij een inschattingsfout had gemaakt.
Heidfeld mag van geluk spreken dat hij het er ongedeerd vanaf bracht, want de aanvaring met Prost in de laatste bocht van het stratencircuit in Peking kan bijgeschreven worden aan de lijst met zwaarste ongelukken die de Duitser ooit meemaakte. Nadat Heidfeld rondenlang energie spaarde, zette hij zijn auto op het rechte eind voor de laatste bocht naast die van leider Prost. Die merkte de Venturi-bolide niet op en stuurde naar rechts. Heidfeld kreeg een tik en werd zijwaarts gelanceerd over de kerbstones, waarna hij op hoge snelheid ondersteboven tegen de baanafscheiding terechtkwam. Door de puinhoop in de laatste bocht kon voormalig Virgin Formule 1-coureur Lucas di Grassi met de eer gaan strijken de debuutrace van het volledige elektrische kampioenschap te winnen. Twee andere Formule 1-namen, te weten Franck Montagny (een blauwe maandag Grand Prix-coureur bij Super Aguri) en Sam Bird (testrijder van Mercedes) maakten het podium compleet. De volledige top-zes had trouwens een Formule 1-achtergrond, want de vierde plaats ging naar Charles Pic, voor Karun Chandhok en Jerome D’Ambrosio. Ho-Pin Tung kende na technische problemen in de kwalificatie nog meer malheur in de race en moest vanuit de pitstraat starten, maar toen de startlichten uitgingen gaf zijn Team China Racing-bolide geen sjoege. Met een ronde achterstand kon Tung toch nog van start gaan. Hij voltooide de race als zestiende. Sebastien Buemi, na een sterk testprogramma favoriet voor de zege, viel uit. Nicolas Prost heeft voor zijn aandeel in het ongeluk met Heidfeld een gridstraf van tien plaatsen gekregen voor de volgende race. De Fransman gaf na de race toe dat hij een inschattingsfout had gemaakt.