Jean-Eric Vergne mocht vandaag voor het eerst sinds de talententest in Abu Dhabi weer plaatsnemen achter een Toro Rosso. Echt goed kon de Fransman het vanwege de natte omstandigheden in Zuid-Korea niet oppakken.

Uiteraard baalt hij daar wel een beetje van. “Ik was inderdaad niet echt blij toen ik de gordijnen opendeed en zag dat het regende”, aldus de coureur uit de nieuwe lichting van Red Bull-talenten. “Het was vanwege de natte baan een lastige sessie. Toch ben ik blij met hoe het ging: ik ben niet gecrasht en had er wel plezier in.”

“Het is lastig te bepalen hoe ik het deed. Normaal doe je in een sessie als deze twee runs om vervolgens naar de informatie te kijken om te zien hoe je jezelf verder kunt verbeteren. Door het weer was dat vandaag niet mogelijk. Ik kon mijzelf met niets vergelijken en leg mijn resultaten ook zeker niet naast die van andere coureurs neer.”

Dan doen wij dat wel voor hem. Vergne noteerde met 2.07:541 de dertiende tijd en reed negen ronden. In Abu Dhabi kruipt hij in de eerste vrije training opnieuw achter het stuur van een Toro Rosso.

Jaime Alguersuari botste in de tweede training met Nico Rosberg, maar rept daar met geen woord over. “Ik reed alleen ’s middags en dat ging heel goed. De baan was geen moment volledig droog en de twee keer dat we op slicks reden was het nog te nat. We weten nu wel hoeveel tijd de baan nodig heeft om op te drogen.”

“Het ging op een nat circuit erg goed terwijl de auto nog beter kan. Dat voel ik gewoon aan de wagen. Ik was vooral onder de indruk van onze runs op intermediates. Morgen is er opnieuw kans op regen en ik sta daar wel positief tegenover.”

Sébastien Buemi was de meest productieve coureur van Scuderia Toro Rosso. Logisch: hij reed beide sessies. “Dit was een goede dag en de auto was betrouwbaar. Ik kreeg een goed gevoel van de auto in de regen. Het duurt wel heel lang voordat de baan is opgedroogd en dat moeten we onthouden voor als het nog een keer gaat regen.”

“Als we al wat foutjes hebben gemaakt, dan zijn ze bruikbaar voor het afstellen van de auto voor morgen. We weten nu wanneer we de regenbanden moeten inruilen voor intermediates en omgekeerd. Met slicks weten we dat ook. Die situatie is dus voor ons in ieder geval helder.”