*

Dure grap: startcrash Spa kost zo’n anderhalf miljoen euro

Nino Stuivenberg

Nino Stuivenberg

29 augustus 2018 16:00

Dure grap: startcrash Spa kost zo’n anderhalf miljoen euro
Sutton Images

Wie zondag de Grand Prix van België keek, zal de chaos in bocht 1 niet snel vergeten. Nico Hülkenberg schakelde in één klap twee auto’s uit, die van Charles Leclerc en Fernando Alonso, en ook Daniel Ricciardo en Kimi Räikkönen finishten de race uiteindelijk niet als gevolg van Hülkenbergs foutje. Maar wat kost zo’n crash nu eigenlijk? FORMULE 1 zocht het uit.

Met alle camera’s langs de baan en op de auto’s is het goed mogelijk om in kaart te brengen wat voor (externe) schade iedere auto opliep. Bij die in Spa viel er flink wat te tellen, behalve de hoofdrolspelers Hülkenberg, Leclerc en Alonso waren dus ook Ricciardo, Räikkönen en Valtteri Bottas – die de race als enige van dit clubje wel uitreed – er direct of indirect bij betrokken.

Een rekensom leert al snel dat de schade oploopt tot ruim boven een miljoen euro. Het is moeilijk om een schatting te maken, omdat we niet weten wat precies intern stuk is. “Schade aan de motor en versnellingsbak, kan het al snel met tonnen doen oplopen”, benadrukt onze eigen technische man Rob van den Heijkant, die van 2005 tot en met 2014 in de Formule 1 werkte.

Uiteindelijk kwamen we – met een behoorlijk conservatieve berekening – tot de volgende cijfers.

Nico Hülkenberg: 220.000 euro

  • Voorvleugel: 110.000 euro
  • Ophanging voorkant: 110.000 euro

Charles Leclerc: 213.500 euro

  • Achtervleugel: 55.000 euro
  • Achterwielophanging: 140.000 euro
  • Halo: 18.500 euro

Fernando Alonso: 710.000 euro

  • Voorvleugel: 110.000 euro
  • Sidepod en radiator: 20.000 euro
  • Achtervleugel: 55.000 euro
  • Achterwielophanging: 140.000 euro
  • Voorwielophanging: 110.000 euro
  • Vloer en chassis: 275.000 euro

Daniel Ricciardo: 165.000 euro

  • Achtervleugel: 55.000 euro
  • Voorvleugel: 110.000 euro

Valtteri Bottas: 110.000 euro

  • Voorvleugel: 110.000 euro

Kimi Räikkönen: 105.000 euro

  • Achtervleugel: 55.000 euro
  • Achterkant vloer: 50.000 euro

Een snelle optelsom leert dat de totale schade zo’n 1,5 miljoen euro bedraagt. Een conservatieve berekening, en dat allemaal in een tijdsbestek van nog geen tien seconden. Kan het nog gekker? Ja: de startcrash in België in 2012 kostte naar verluidt 1,7 miljoen euro. En dan hebben we het nog niet eens over de startcrash in België in 1998, waarbij dertien coureurs betrokken waren…