De Resource Restriction Agreement, het kostenbesparingsplan dat de teams onderling hadden afgesproken, was volgens Bernie Ecclestone een idee dat vanaf het begin al gedoemd was te mislukken.

De RRA stond al danig op de tocht aangezien er geen overeenkomst bereikt kon worden over nieuwe voorwaarden en handhaving ervan, maar door het recente vertrek van Ferrari en Red Bull uit de belangenorganisatie voor Formule 1-teams FOTA lijkt het plan helemaal dood te zijn.

Dat het kostenbesparingsplan geen succes is geworden, heeft Ecclestone niet verrast. “Het was vanaf het begin al een hopeloze zaak”, zegt hij tegen de Financial Times. “Voor Formule 1-teams, die allemaal met elkaar strijden om de beste te zijn, is het namelijk heel moeilijk om afspraken te maken waardoor het voor henzelf moeilijker wordt om te winnen.”

“Daarnaast is het voor een Formule 1-renstal sowieso niet eenvoudig om eerlijk te zeggen wat ze hebben gedaan en hoeveel geld en mankracht het heeft gekost, dus het is niet verwonderlijk dat er over en weer beschuldigingen zijn geüit over teams die valsgespeeld zouden hebben.”

Dat Ferrari en Red Bull als gevolg van alle onenigheid hun biezen hebben gepakt en geen FOTA-leden meer zijn, kan Ecclestone ook wel begrijpen: “Ik denk dat zij vinden dat de FOTA niet meer vertegenwoordigt waar het in het begin voor stond”, luidt zijn uitleg.

Nu Ferrari en Red Bull zich uit de koepelorganisatie voor Formule 1-renstallen hebben teruggetrokken, heeft de FOTA nog maar acht leden. HRT trok zich in januari van dit jaar namelijk ook al terug uit de FOTA. Nog wel lid zijn: McLaren, Mercedes, Renault/Lotus, Sauber, Toro Rosso, Force India, Virgin en Lotus/Caterham.