Max Verstappen krijgt in 2019 een nieuwe teamgenoot bij Red Bull na het vertrek van Daniel Ricciardo. FORMULE 1 bespreekt de kanshebbers op het stoeltje van Ricciardo in de rubriek ‘De Red Bull-kandidaten’. In de wandelgangen worden verschillende namen genoemd als opvolger voor de Australiër, waaronder die van Renault-coureur Carlos Sainz. De oud-teamgenoot van Verstappen is immers nog altijd onderdeel van de Red Bull-familie.

Sainz is al vanaf het begin van zijn autosportcarrière (in 2010) lid van het Red Bull-juniorenprogramma. De Spanjaard werkte zich via de autosportladder omhoog en leek medio 2014 klaar om in 2015 zijn Formule 1-debuut te maken. Leek, want toen verscheen Max Verstappen op het toneel: de Nederlander was amper aangekondigd als Red Bull-junior toen het team bekendmaakte dat hij – en niet Sainz – in 2015 een Toro Rosso-zitje zou krijgen.

Sainz zag zijn Formule 1-kans zo in rook opgaan. Pas toen Sebastian Vettel vertrok naar Ferrari en Daniil Kvyat een kans kreeg in de Red Bull, kwam er bij Toro Rosso alsnog plaats voor Sainz. De aankondiging kwam pas in november, toen Verstappen al lang zekerheid had. De Spanjaard kreeg zo een kans in de Formule 1, maar vanaf dat moment was duidelijk dat Verstappen boven Sainz in de pikorde stond.

Verstappen en Sainz waren ruim een jaar teamgenoten bij Toro Rosso. Foto: Sutton Images.

Het duo Verstappen-Sainz stuwde elkaar in 2015 naar grote hoogte. In de kwalificatie was het nek aan nek, in de races scoorde Verstappen aanzienlijk meer punten (49-18). Bij Red Bull Racing wist Kvyat in datzelfde seizoen meer punten te scoren dan Daniel Ricciardo. In 2016 bleef de samenstelling van beide Red Bull-teams dan ook hetzelfde. Verstappen scoorde in de eerste vier races van dat seizoen 13 punten, Sainz 4.

Ondertussen kende Kvyat een wat onstuimige seizoenstart in de Red Bull, wat hem uiteindelijk de kop kostte. Verstappen promoveerde naar Red Bull, een zitje waar ook Sainz zijn zinnen op had gezet. Zo bleef hij wederom met lege handen achter.

Na Verstappen’s vertrek bleek dat zijn promotie niet alleen met Kvyat te maken had. Volgens verschillende bronnen was de concurrentie tussen Verstappen en Sainz enorm, waardoor er twee kampen binnen het team ontstonden. Dat kwam de sfeer niet ten goede. Franz Tost gaf later ook toe dat er ‘frictie’ binnen het team was. Die relatie zou een hernieuwde samenwerking tussen de twee coureurs in 2019 wel eens in de weg kunnen staan.

Sainz deed ondertussen bij Toro Rosso wat hij moest doen: zijn nieuwe teamgenoot Kvyat overtuigend verslaan. Na ruim tweeënhalfjaar bij Toro Rosso kreeg Sainz alsnog de kans bij een groter team. Hij mocht in 2017 het seizoen afmaken bij Renault, dat hem leende van Red Bull. Ook in 2018 rijdt hij voor Renault. In de eerste seizoenshelft had teamgenoot Nico Hülkenberg echter de overhand. Volgend jaar heeft het Franse team dan ook geen plek meer voor hem, door de komst van Daniel Ricciardo.

Het idee achter de uitleenbeurt is altijd geweest dat Sainz terug kon keren bij Red Bull als het Oostenrijkse team beroep op hem wilde doen. Die mogelijkheid ontstaat nu Ricciardo het team verlaten heeft, maar Red Bull schijnt die optie slechts tot 30 september te kunnen lichten. Daarna is Sainz een vrij man.

Sainz komt dit jaar uit voor Renault. Foto: Sutton Images.

De vraag is natuurlijk of Red Bull gebruik gaat maken van deze optie. Gezien de voorgeschiedenis tussen Verstappen en Sainz lijkt dat onwaarschijnlijk. Volgens Marca zou Verstappen er niet warm voor lopen, terwijl RaceFans meldt dat Red Bull-kopstuk Helmut Marko de twee niet zou willen herenigen. Dat klinkt dan niet bevorderend voor de kansen van Sainz, die op zijn beurt weer in verband gebracht wordt met een overstap naar McLaren.

Terugkijkend is Sainz nooit echt de eerste man geweest in de Red Bull-familie. Niet iedereen vindt dat terecht. Zo liet Martin Brundle zich afgelopen weekend nog ontvallen: “Als Sainz volgend jaar geen goed stoeltje krijgt in de Formule 1 dan is dat een farce. Het zou me ergeren en slecht zijn voor het imago van de sport.” Op het moment lijkt de jonge Spanjaard toch echt buiten de boot te vallen bij de stierenstal. Misschien kan hij zijn carrière bij McLaren nieuw leven inblazen.