Acht zeges, twee sprintoverwinningen én de leiding bij zowel het coureurskampioenschap als constructeurskampioenschap: Red Bull heeft weinig te klagen gehad over de eerste seizoenshelft. Teambaas Christian Horner zegt dat deze resultaten zijn ‘stoutste verwachtingen overtreffen’.

Red Bull stopte veel tijd in de ontwikkeling van de RB16B, waarmee Max Verstappen uiteindelijk wereldkampioen zou worden. Het was daardoor maar de vraag of het team ook dit seizoen weer competitief kon zijn, maar die vraag werd snel beantwoord. Op wat problemen in de eerste races na heeft Red Bull een haast perfecte eerste seizoenshelft gehad en gaat het aan de leiding bij de coureurs en constructeurs, met een flinke marge.

Lees ook: ‘Een geweldige dag met oog op het WK’ voor titelverdediger Verstappen

“Als je mij vorig jaar had verteld dat we, met de grootste regelwijziging in veertig jaar tijd en met de moeite die we in het kampioenschap van vorig jaar hebben gestopt, nu hier zouden zitten met acht zeges, twee sprintoverwinningen en de leiding in beide kampioenschappen met 63 en 82 punten voorsprong, dan zou dat mijn stoutste verwachtingen overtreffen”, zegt Horner.

Dat Red Bull er zo goed voor staat, is volgens Horner het bewijs van de ‘vastberadenheid, de toewijding en het harde werk dat achter de schermen in de fabriek’ heeft plaatsgevonden. “We hebben gezien dat Ferrari ook zeer competitief is. Mercedes wint zeker aan kracht, maar gezien het feit dat we waarschijnlijk het laatste team waren dat de ontwikkeling volledig naar deze auto verschoven, hebben we fenomenaal werk geleverd”, prijst Horner zijn team.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Red Bull Content Pool

Horner looft Verstappen

Uiteraard kan kampioenschapsleider Max Verstappen ook op veel lof rekenen. Hij won zeven van de twaalf races en was slechts drie keer – twee keer door een uitvalbeurt – niet op het podium te vinden. “Hij rijdt met grote volwassenheid”, stelt Horner. “Je ziet aan de manier waarop hij en Charles (Leclerc, red.) strijden dat er echt respect is tussen die twee.”

Lees ook: Marko niet blij met ‘slapende’ Pérez: ‘Misschien aan de tequila gezeten zaterdagavond’

Wel vond Horner het jammer dat Leclerc in Frankrijk uitviel na een schuiver. Hij had namelijk graag willen zien hoe de race had uitgepakt als de twee titelconcurrenten tot de laatste ronde met elkaar zouden strijden. “De tweede helft van de race zou het tegenovergestelde zijn geweest van de eerste”, weet Horner zeker. “Dan zouden we de baanpositie hebben gehad terwijl Ferrari dan een klein bandenvoordeel zou hebben.”

Deze week trekt de Formule 1 naar Hongarije voor de laatste race voor de zomerstop, waarna nog slechts negen races resteren. Horner verwacht dat het op de Hungaroring geen makkelijk weekend wordt voor Red Bull. “De tweede seizoenshelft zal natuurlijk zeer competitief worden”, voorspelt Horner. “We gaan naar verschillende circuits en staan voor verschillende uitdagingen. Hongarije is de volgende. Dat zal waarschijnlijk meer in het voordeel van Ferrari zijn”, aldus de Brit.