Niet Zandvoort maar Assen is volgend jaar het Nederlandse strijdtoneel van de Deutsche Tourenwagen-Masters (DTM). Jarenlang was het toerwagenkampioenschap vaste gast in de duinen van Zandvoort maar de Duitsers hebben nu een deal gesloten met Assen. 

Dit heeft de DTM-organisatie vrijdag in een statement officieel bekend gemaakt. Naast Zandvoort verdwijnen de Hungaroring en de Red Bull Ring ook van de kalender. Hiervoor in de plaats worden Assen en Zolder aangedaan. Naast enkele nieuwe locaties maakte de organisatie bekend dat vanaf 2019 Aston Martin haar intrede doet als nieuwe fabrikant. Daarmee neemt de Britse stal de plek van het afzwaaiende Mercedes in.

Met het vertrek van Zandvoort komt een einde aan een geliefde traditie voor zowel DTM-coureurs als de DTM-liefhebber. Ook dit jaar werden beide dagen nog goed bezocht, de race op Zandvoort is de populairste DTM-race buiten Duitsland. In 2001 kwam de DTM voor het eerst naar Noord-Holland en groeide uit tot een favoriet onder coureurs. Met 18 edities is Zandvoort het meest bezochte niet-Duitse circuit.

Erik Weijers, de C.O.O. van circuitpark Zandvoort, laat in een statement weten waarom het circuit in de duinen het contract met de DTM-organisator ITR niet heeft verlengd. ”De afgelopen periode hebben wij met DTM-organisator ITR onderhandeld over een nieuw contract. Immers wilde DTM graag weer op Zandvoort rijden. De financiële voorwaarden die door ITR werden gesteld lagen echter ver bij onze mogelijkheden vandaan”, aldus Weijers op de website van het circuit. Weijers voegt toe dat de geluidsdagen van de DTM voor “een ander mooi internationaal evenement” worden gebruikt.

Naast de presentatie van de nieuwe kalender werd bekend gemaakt dat de recent aangekondigde W-series in een aantal weekenden het voorprogramma van de DTM zal afwerken. De nieuwe serie zal in het weekend van 19 tot 21 juli 2019, samen met de DTM Assen aandoen.