In de rubriek Even bellen met… spreken we dit keer met ex-Formule 1-en huidig WEC-coureur Giedo van der Garde over de saaie Grand Prix van Frankrijk, hoe Lewis Hamilton ‘on fire‘ is in de titelstrijd met Valtteri Bottas en de problemen bij Red Bull – met de auto én met Pierre Gasly. “Ik geef Gasly nog tot de zomerstop.”

Giedo van der Garde. Foto: Motorsport Images.

Giedo, ik zag op Twitter dat je moeite had wakker te blijven tijdens de race.
“Pfff, nou, het was wel de saaiste race van het hele seizoen, ja. Eigenlijk was alleen de laatste ronde leuk; dat gevecht met Lando Norris, Kimi Räikkönen en Daniel Ricciardo.”

En dan kreeg Ricciardo nog twee tijdstraffen voor zijn inhaalacties ook. Terecht?
“Ik vind de twee straffen vooral iets te hard omdat ie daardoor van zeven naar elf ging. Van die eerste, voor onveilig terugkeren op de baan in duel met Norris, vind ik het lastig inschatten of dat terecht is. Je ziet dat Ricciardo er eigenlijk al voor zit als ie te laat remt en buiten de baan komt, maar tegelijkertijd zit hij óók buiten de baan om contact te vermijden. Die tweede actie, met Kimi, is 50/50: ja, hij gaat er buiten de lijntjes voorbij, maar of ie daar op het rechte stuk echt voordeel van heeft…”

Vooraan won Hamilton eenvoudig. Er is veel gezegd over de ‘nieuwe Bottas’, maar was dit niet gewoon weer de oude Bottas?
“Ja. Bottas’ begin van het seizoen was goed, leuk, maar dat komt denk ik ook omdat Lewis nog half in z’n winterslaap zat. Nu is Hamilton wakker en zó aan het trappen. Hij gaat vol voor die zesde titel, en die gaat ie pakken ook, absoluut. Lewis is on fire. Die blijft vanaf nu elke race winnen. Nouja, Bottas zal heus nog één of twee zeges pakken – bijvoorbeeld Sotsji, wat echt zijn circuit is – maar voor het WK komt Bottas er niet meer aan.”

Het wordt een lang seizoen zo…
“Een heel lang seizoen. Ferrari komt te kort en Red Bull komt zwaar te kort, terwijl Mercedes het gewoon weer heel goed voor elkaar heeft.”
(tekst loopt door onder de foto)

Moeten we ons zorgen maken om Red Bulls vorm en ontwikkeling?
“Ze hadden nu een motorupdate en in de race was het nog wel aardig qua tempo, maar je ziet dat Max in niemandsland rijdt. Ik denk dat het voor hem ook heel saai is. Ze doen eigenlijk niet om zeges en podiums mee. Deze situatie in z’n geheel is denk ik lastig voor Max, maar je ziet aan hoe hij ermee omgaat dat hij ook weet dat hij eruit wat erin zit. En dat is heel knap. Zeker als je het met zijn teamgenoot Pierre Gasly vergelijkt, want tsjonge…”

Hoe lang kan dit nog zo doorgaan met Gasly? Jij liep de afgelopen jaren veel in de Formule 2-paddock, hebt hem daar meegemaakt, hij kan toch ook wel wat…
“Zeker. Gasly is echt wel een goede coureur en heeft dat bij Toro Rosso laten zien. Maar ja, dan kom je bij zo’n team als Red Bull met een teamgenoot als Max, voel je de druk en wordt het heel moeilijk. Wat hij nu meemaakt, zoals de Engelsen zeggen, is dat hij cracked under pressure.”

“Zo’n race als zondag, dan wordt hij voorbij gereden door Ricciardo in een Renault – extra pijnlijk – en valt daarna helemaal weg. Ik had in Canada nog de indruk dat er beterschap in zat, maar dan heb je zo’n weekend als dit waarin het totaal niet gaat. Ik geef Gasly nog tot de zomerstop. Als het dan niet beter gaat, zal Red Bull toch intern gaan kijken wat ze moeten.”

Maar ja, wie zet je er in? Er staat niet echt iemand klaar.
“Dat is lastig momenteel, binnen de Red Bull-talentenstal. Je kunt het misschien met Alexander Albon proberen, die doet het goed, maar is ook geen garantie. Misschien moeten ze toch naar buiten kijken. Wat het is, je kan best iemand hebben die één, twee tienden trager is dan Max, maar vijf tienden is gewoon te veel. Uiteindelijk moet Red Bull ook iemand hebben die punten pakt in de strijd om plek twee en drie in het WK.”

Nog even kort over de volgende GP, Oostenrijk. Kunnen we de winnaar al invullen?
“Ja, Mercedes gaat winnen. Misschien dat Ferrari er wat meer kan laten zien omdat er veel rechte stukken zijn, maar ik zie het niet gebeuren dat Max daar weer wint met Red Bull.”