In onze rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met WTCR-coureur en Formule 1-analist Tom Coronel terug op de Grand Prix van Engeland, de tik van Kimi Räikkönen, het uithoudingsvermogen van Lewis Hamilton en de pech van Max Verstappen.

Na afloop van de race was er nogal wat te doen over de tik van Kimi Räikkönen bij de start. Lewis Hamilton was de pineut en moest zich van achteren naar voren vechten. Hij noemde het een interessante tactiek van Ferrari. Mercedes-teambaas Toto Wolff twijfelde zelfs of het kwade opzet was of gewoon incompetentie. Wat vindt jij?
Tom Coronel: “Ik vind dit heerlijk: zulke incidenten horen er bij. Dit is Formule 1: dan moet je als coureur risico’s nemen. En ja, dat gaat wel eens mis. Maar alles beter dan een saaie optocht, toch? Trouwens, voor de fans is dit ook veel leuker. Lekker wat incidenten en commotie: zo zou het elke race moeten zijn.”

Toto Wolff baalt. Was Kimi’s beuk kwade opzet of incompetentie?

Is Wolff dan gewoon een heel slecht verliezer?
“Nee, ook dit hoort erbij. Ik heb in raceklassen gereden waarbij het orde aan de dag was om je concurrent eraf te beuken. Ook dat hoort bij racen. Ayrton Senna is kampioen geworden door zijn concurrent van de been te kegelen, Michael Schumacher ook. En ook ik ben zo Formule Nippon-kampioen geworden. Dus laten we niet heiliger zijn dan de paus, door dit soort dingen op te blazen. Het is gewoon onderdeel van het spel. Maar denk ik dat het opzet was van Kimi? Nee. Zulke opdrachten worden in de Formule 1 niet gegeven, daar is het te gevaarlijk voor. En Wolff is geen slecht verliezer. Zo’n reactie is puur frustratie. En je hoort ook altijd alleen de benadeelde erover. In dit geval Mercedes en dat zegt genoeg.”

Lewis Hamilton had het zwaar. Tijdens de race hoorden we hem veel klagen over de boordradio, maar ook na afloop verklaarde hij volkomen uitgeput te zijn. Snap jij dat?
“Dat geklaag is pure frustratie dat naar boven komt. Hij zag zijn thuisrace in duigen vallen en dan hoor je elk piepje en kraakje in de auto en heb je het gevoel dat de hele achterkant kapot is. Terwijl er feitelijk niet zo heel veel aan de hand was. Waarschijnlijk dat de auto op 98 procent zat in plaats van 100. Maar het viel me wel op dat hij na afloop als enige zo aan het zweten was. Dat zijn ook de emoties. Hij wilde zo graag winnen op Silverstone, dan is zo’n race een rollercoaster en ben je kapot als je uitstapt.”

Max Verstappen viel in de slotfase uit na een zwaar weekend. Hij verklaarde gelijk voor de GP van Duitsland ook geen wonderen te verwachten. Is het nu over met de pret?
“Nee, natuurlijk niet. Zulke races horen er ook bij. Een seizoen gaat met pieken en dalen. Hij had het over een slecht weekend, maar hij reed wel P5 wat het maximaal haalbare was voor hem. Dus Max zelf heeft het prima gedaan. En natuurlijk klaagde hij over de motor en het gebrek aan vermogen: maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Bovendien ben ik zo negatief niet over Hockenheim hoor. In Oostenrijk ging het ook veel beter dan verwacht, dus waarom in Duitsland niet? Ik zie wel mogelijkheden voor een mooie klassering.”

Tot slot: Romain Grosjean eindigde opnieuw in de grindbak. Wat is er toch met hem aan de hand? In de basis is hij immers best een goede coureur.
“Tsja, hij rijdt continu met een te hoog risicofactor. Hij moet beter nadenken en zich realiseren dat bij de finish de prijzen pas verdeeld worden. Als een actie niet lukt, dan geef je het op om het bij de volgende bocht of de volgende ronde opnieuw te proberen. Je duwt niet koste wat kost door. Grosjean rijdt met zo veel frustratie rond, alsof hij te weinig zuurstof in zijn helm heeft. Hij moet echt eens met een psychiater gaan praten ofzo, want op deze manier helpt hij zijn carrière eigenhandig om zeep.”

Tom Coronel met zijn WTCR Honda Civic. Foto: Tom Coronel.