In de rubriek Even vragen aan… bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit een heet Hongarije hebben we André Venema aan de telefoon over het rouwende Ferrari, het hoopvolle Red Bull en het ruziënde McLaren en Toro Rosso.

André, dit is één van de races waarin het voor Red Bull moet gebeuren. Hoe staat het ervoor?
“Iedereen heeft het over Red Bull, maar Ferrari gaat hier net als vorig jaar hard. Ferrari heeft een ‘vierseizoenen-auto’. Ze zijn als enige op elke baan snel, of het nou om downforce of motorvermogen gaat. Voor Red Bull is dit wel een kans. Wat ik opvallend vond: Daniel Ricciardo noemde Monaco als het circuit dat met stip op één staat qua hoe het Red Bull ligt. Max Verstappen zei dat Singapore op twee staat en Hongarije drie. Hij zei donderdag ook dat pole pakken lastig wordt en herhaalde dat vandaag. En die jongen zit er eigenlijk nooit naast met z’n voorspellingen na de eerste trainingsdag… Het is zeker geen uitgemaakte zaak dat Red Bull hier wint.”

En Mercedes?
“Dat is hier het derde team en dat weten ze, al zat het gat zaterdag heus geen zeven tienden zijn. Het maakt het wel interessant, zo voor de zomerstop. Sebastian Vettel zal er na zijn fout in Duitsland op gebrand zijn de kloof in het WK te dichten. Stel dat ie wint en er zitten twee Red Bulls en een Ferrari tussen, dan horen we niemand meer over Duitsland.”

Bij Ferrari werd Sergio Marchionne vorig weekend als topman afgelost en hij overleed woensdag. Heerst daar een rouwstemming?
“Moeilijk te zeggen, omdat Ferrari sowieso niet het meest uitbundige team is, ook niet als je het motorhome in loopt. Het is er wel stiller dan normaal, iedereen heeft rouwbanden om. Vlaggen hangen halfstok op het motorhome – ik kan me trouwens niet herinneren dat er normaal vlaggen hangen, ik denk dat die voor de gelegenheid zijn opgehangen. Symbolisch, net als dat Kimi Räikkönen en teambaas Maurizio Arrivabene niet naar de persconferentie gingen. Je kunt er voor kiezen zo’n podium te gebruiken om mooie woorden over iemand te spreken, want Marchionne heeft veel aan het Formule 1-team bijgedragen, maar ze hebben besloten het zo te doen. Hun goed recht.”

Dan is er nog een relletje: McLaren zegt technisch directeur James Key te hebben vastgelegd, Toro Rosso bestrijdt dat.
Ik sprak donderdag Fabiana, Toro Rosso’s persdame, en toen kwam dat net naar buiten. ‘Geen commentaar’, zei ze. Toen ik later de reactie van het team zag, snapte ik waarom. Ze zijn er enorm door verrast en willen Key niet kwijt. Toch gaat die transfer er ongetwijfeld komen. Ik denk dat het vooral om de afkoopsom gaat. Als Key al heeft getekend bij McLaren, weet je waar z’n hart ligt.”

Is die Key echt zo goed? Toro Rosso’s doel is al jaren de vijfde plek, en dat is al jaren niet gehaald…
“Het is niet zo dat bij Toro Rosso schraalhans keukenmeester is, maar het is een klein team en Key heeft bijvoorbeeld in 2015 met de eerste auto van Max bij Toro Rosso wel laten zien wat hij kan. Die was heel goed. Voor een technisch kopstuk als Key is de overstap natuurlijk interessant. McLaren lijkt sportief misschien niet eens zo’n verbetering, maar hij krijgt daar veel meer middelen.”

Stoffel Vandoorne heeft het daar ook dit weekend weer lastig.
“Het silly season is in volle gang. Er duiken allerlei scenario’s op, ook scenario’s waarin Vandoorne buiten de boot valt. Dat zou triest zijn, maar is ook het gevaar als je bij een team in zo’n situatie instapt met zo’n Fernando Alonso naast je die er alles aan doet z’n teamgenoot te verslaan. Kijk naar hoe het ging met Felipe Massa naast zich bij Ferrari. Hoe getalenteerd Stoffel ook is, zoiets kan je carrière in de knop breken.”

Hoe is het verder in Hongarije, vakantiestemming?
Niet bij Max in elk geval! Het blijft een hele leuke Grand Prix, heel Boedapest is ingenomen door toeristen. Iedereen smacht wel naar zomerpauze. We hebben iets van acht races gehad in tien weken, de zwaarste reeks ooit in de Formule 1. Dat merk je, iedereen is vermoeid.”