Kortere races, minder trainingstijd en minder gelegenheid om aan de auto’s te sleutelen: dat zijn slechts drie van de ideeën die de Formule 1 volgens sporting director Steve Nielsen moet overwegen om de opzet van de Grand Prix-weekends te veranderen.

Volgens Nielsen moet het format namelijk sowieso op de schop, omdat de sport een breder en jonger publiek moet bereiken en veel mensen tegenwoordig geen hele zaterdag- of zondagmiddag meer willen opgeven om achter de tv Formule 1 te kijken. “Als we niks doen, komt de Formule 1 in de problemen”, vertelt hij RaceFans.

Nielsen in dienst van Toro Rosso, hij werkte ook voor (onder meer) Williams, Renault, Honda en Caterham.

Nielsen geeft aan dat het lastig zal worden een goede balans te vinden tussen de ‘kernwaarden van de sport’ behouden en nieuwe kijkers en fans trekken: “Maar dat is wel precies wat we moeten doen.” Volgens Nielsen is elk idee daarbij bespreekbaar. Formule 1-eigenaar Liberty Media heeft daarbij zeker z’n eigen ideeën. “Maar we kijken ook naar wat de fans willen, om zoveel mogelijk input te krijgen.”

In een recent onderzoek onder fans werd daarom gevraagd hoe ze over zaken als meer races per weekend, sprintwedstrijden en minder vrije trainingen denken. Nielsen bevestigt dat dit soort veranderingen worden overwogen. Daarnaast wordt er gekeken naar manieren om, los van een mogelijke budget cap, kosten te besparen door de weekends korter te maken.

Het kan wel eens dat de monteurs in de toekomst minder sleuteltijd krijgen tijdens de weekends.

Gedacht wordt daarbij onder meer aan het terugbrengen van het aantal uren dat teams aan hun auto’s mogen sleutelen. “Teams werken nu tot middernacht aan hun auto’s omdat dit volgens de regels is toegestaan, maar als fan zie en merk je daar niks van”, haalt Nielsen aan. Minder werkdruk tijdens een weekend zelf zou verder goed voor de monteurs zijn voor als de racekalender wordt uitgebreid, denkt hij.

De plannen die Liberty Media overweegt passen in het grotere plaatje van kostenbesparing en het streven naar een spannendere, minder voorspelbare Formule 1. Per 2021 moeten er minder complexe motoren komen, auto’s waarmee beter ingehaald kan worden en moeten de uitgaven omlaag, al wordt er volgens RaceFans nu al over gesproken de echte introductie van de budget cap uit te stellen naar 2023.