De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd.

Het oude, iconische Formule 1-logo is na 23 jaar ingeruild voor iets nieuws. De verandering is onderdeel van hoe Liberty Media de sport wil verfrissen, herpositioneren en laten groeien.

Onderdeel daarvan is dat de sport er zowel langs de baan als op tv ook visueel anders uit komt te zien, waar behalve een nieuw logo ook nieuwe tv-graphics bij horen.

“Het is een simpel maar gedurfd ontwerp”, zegt Ellie Norman, het hoofd van de marketingafdeling van de sport over het logo dat volgens haar beter geschikt is voor de ‘mobiele en digitale markt’ van nu.

Sean Bratches, de commerciële baas van de sport, haalt aan dat het oude logo z’n werk ’23 jaar lang goed heeft gedaan’, maar ook volgens hem werkte het niet in het digitale tijdperk.

Het oude F1-logo, hier met niet correct aangebrachte ondertitel.

“De ‘1’ die in de weggelaten ruimte van het logo werd gevormd, komt niet goed over op digitale platformen”, zegt hij over het cijfer dat zo subtiel was weggewerkt dat veel fans het niet eens zagen.

Bratches zelf zegt ook veel mensen ontmoet te hebben die ‘jarenlang niet eens gemerkt hebben dat er een 1 stond’. “Daarom wilden we nu een simpel en duidelijk logo.”

Het nieuwe logo sluit volgens hem aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert, volgens Norman, twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan.

Het veranderen van het logo moet verder niet als heiligschennis gezien worden, meent Bratches. “Bedrijven als Starbucks en Coca-Cola hebben hun logo’s ook versimpeld voor het digitale tijdperk.”