De teams en de FIA gaan binnenkort stemmen over een plan om het coureurs met ingang van 2014 te verplichten minstens twee pitstops per Grand Prix te maken. Dat bericht Autosport.

Het ‘pitstopplan’ maakt deel uit van een serie reglementswijzigingen die voor 2014 zijn voorgesteld en bevat regelgeving die het coureurs zal verplichten om minimaal twee pitstops per race te maken.

Een ander speerpunt in het plan is het aan banden leggen van het managen van de bandenslijtage: volgens Autosport wordt in het ‘pitstopplan’ namelijk gespecificeerd dat een coureur niet meer dan vijftig procent van de race op één setje van de harde bandencompound mag rijden, terwijl hij op een enkel setje van de zachte compound niet meer dan dertig procent van de raceafstand mag afleggen.

De laatste maatregel heeft zoals gezegd als doel te voorkomen dat coureurs gaan ‘cruisen’ om bandenslijtage te beperken. Het minimum van twee stops speelt verder juist in op de door bandenleverancier Pirelli aangekondigde plannen om in 2014 over het algemeen hardere banden te produceren, door middels het verplichten van een minimum aantal stops nog altijd een flink aantal pitstops te garanderen.

Het voorgestelde plan wordt volgens Autosport in december in overweging genomen door de eerder dit jaar in het leven geroepen F1 Strategy Group, waarna het – mits het wordt goedgekeurd – zal worden voorgelegd aan de F1 Commission en de FIA World Motor Sports Council. Als ook deze twee instanties vóór stemmen kan de pitstoplimiet vervolgens in het reglement worden opgenomen.

Het invoeren van een minimum aantal pitstops is niet de enige voorgestelde reglementswijziging voor 2014: afgelopen vrijdag werd bekend dat er ook plannen liggen voor het invoeren van vaste startnummers en een ‘pole position trophy’.