Ferrari’s motorafdeling wil minstens twee klantenteams behouden voor 2014, het jaar waarin het nieuwe technische reglement wordt ingevoerd en de V6-motoren hun intrede doen.

Ferrari voorziet haar eigen team uiteraard van motoren, maar levert daarnaast ook nog motoren aan de teams van Sauber en Toro Rosso.

De kans is zeer groot dat Sauber ook in het V6-tijdperk met Ferrari-krachtbronnen blijft rijden, maar Toro Rosso is daarentegen van plan om over te stappen naar Renault. Als dat door gaat, houdt Ferrari nog maar één klantenteam over, en dat vindt de motorafdeling van de Italiaanse renstal niet genoeg.

“Klantenteams zijn namelijk erg belangrijk voor een motorleverancier”, vertelt Luca Marmorini, het hoofd van Ferrari’s motorafdeling, aan Autosport.

“In de eerste plaats helpen ze namelijk om informatie te verzamelen over een motor, hetgeen zeker nu we niet meer mogen testen erg belangrijk is. Daarnaast is het goed om meerdere auto’s met dezelfde motor te hebben rondrijden, zodat je de motor beter kunt evalueren. Er is ons dus veel aangelegen om klantenteams van goede motoren te voorzien.”

Marmorini moet echter erkennen dat hij nog niet weet hoeveel klanten Ferrari volgend jaar nog heeft. Volgens de Italiaan staat Ferrari er voor open haar deal met Toro Rosso te verlengen, maar bezint dit team zich dus nog op wat het wil doen: “Onze samenwerking verloopt goed en ze leveren als klant een belangrijke bijdrage aan onze motorafdeling, maar ik weet nog niet of ze bij ons blijven voor 2014.”

Force India – dat nu nog motoren van Mercedes gebruikt – is genoemd als een mogelijke nieuwe klant van Ferrari voor 2014, maar daar laat Marmorini verder niets over los.

Mogelijk kan de rijderskeuze van Force India hier binnenkort echter een hint over geven, aangezien Ferrari-protegé Jules Bianchi één van de kandidaten is voor een racezitje bij het team, hetgeen mogelijk gepaard gaat met (korting op) een toekomstige motordeal met Ferrari.