Hoofdontwerper Nikolas Tombazis van Ferrari denkt dat de Scuderia dit jaar goede vooruitgang heeft geboekt, al benadrukt hij dat het Italiaanse team er in 2012 gelijk in het begin van het jaar moet staan.

Ferrari had het er in het begin van het jaar moeilijk mee om de Red Bulls en ook de McLarens bij te benen, hetgeen vooral kwam omdat het team voor een vrij conventionele aanpak had gekozen tijdens het ontwerpen van de auto van dit jaar, de 150° Italia.

Inmiddels heeft Ferrari het gat aardig weten te dichten, zo constateert Tombazis in interview met Autosport. “We hebben in Silverstone laten zien dat we onze auto beter hebben weten te maken, terwijl we ook op de Nürburgring – wat eigenlijk een circuit is dat ons niet ligt – goed hebben gepresteerd.”

“Zolang je niet elke race kan meedoen om de zege kun je je natuurlijk nog verder verbeteren, maar ik denk dat de updates die we voor de rest van het jaar gepland hebben ons in staat gaan stellen om de rest van het jaar vooraan mee te blijven doen”, benadrukt Tombazis daarnaast.

“We komen nog met enkele updates op de proppen die onze auto aanzienlijk kunnen verbeteren, al hebben we geen plannen om onze aanpak om te gooien, want dat kost vermoedelijk meer dan dat het oplevert.”

“In deze fase van het seizoen kun je bepaalde zaken zoals de versnellingsbak en ophanging niet meer onder handen nemen, maar we kunnen de voor- en achtervleugel, de uitlaat-installatie en het bodywork nog wel doorontwikkelen. Dat zijn dan ook de vlakken waarop we ons richten.”

Om te voorkomen dat Ferrari ook in 2012 weer een inhaalslag moet maken, zijn Tombazis en de zijnen van plan meer risico te nemen tijdens het ontwikkelen van de bolide voor dat jaar: “De auto voor 2012 zal meer van zijn voorganger verschillen dan de bolides van voorgaande jaren, want we hebben geconcludeerd dat we tussen de seizoenen door meer vooruitgang moeten maken.”

“In de hedendaagse Formule 1 is het echter onmogelijk om totaal vanaf nul te beginnen bij de ontwikkeling van een nieuwe bolide. We kiezen er daarom voor om veel van wat we nu leren ook voor de auto van 2012 te gebruiken, maar we zullen op bepaalde vlakken een andere richting inslaan en de nieuwe auto zal substantieel anders zijn dan de 150° Italia.”