Coureurs kunnen DRS vanaf volgend jaar in de trainingen en kwalificatie alleen nog maar in de vastgestelde inhaalzone gebruiken. Nu mogen de rijders in die sessies het vleugeltje te pas en te onpas openklappen.

Wedstrijdleider Charlie Whiting verbiedt het vanuit veiligheidsoverwegingen. “Dat hebben we de teams donderdag verteld”, zegt hij in Austin. “Er zijn wat incidenten gebeurd en coureurs zeggen tegen mij dat het steeds vaker gebeurd.”

De achtervleugel genereert een stuk minder neerwaartse druk als DRS ingeschakeld wordt. In de kwalificatie klappen coureurs het vleugeltje zo snel mogelijk in om tijdwinst te boeken. Vaak gebeurt dat al in de bocht en dat verhoogt de kans op ongelukken.

“Sommige mensen stellen dat DRS-gebruik niet veel anders is vroeg op het gas gaan. Het verschil is dat je geleidelijk het gaspedaal kunt indrukken, terwijl DRS óf open óf dicht is”, aldus Whiting. “De verstelbare achtervleugel is er gekomen om inhalen tijdens de race te bevorderen.”