*

FIA past kwalificatie-regels aan voor Austin

Daan de Geus

Daan de Geus

31 oktober 2014 11:02

FIA past kwalificatie-regels aan voor Austin
Sutton Images

De FIA past, zoals verwacht, de regels voor de kwalificatie voor de Grote Prijs van Amerika aan om te compenseren voor het niet meedoen van Caterham en Marussia.

De FIA heeft bevestigd dat er, aangezien Caterham en Marussia niet meedoen in Austin en er dus slechts achttien coureurs meedoen aan de kwalificatie, vier coureurs zullen afvallen in Q1, wat betekent dat de nummers vijftien tot en met achttien hun Waterloo zullen vinden in de eerste kwalificatie-heat.

In de tweede schifting, Q2, zullen vervolgens vier van de veertien dan overgebleven coureurs afvallen, te weten de nummers elf tot en met veertien, zodat Q3 gewoon een shootout blijft tussen de tien snelste coureurs uit de kwalificatie.

Achttien man
Conform het reguliere kwalificatie format vallen er zes coureurs af in Q1, maar daarbij wordt uitgegaan van 22 deelnemers. In Austin zou het weinig zin hebben de nummers 17 t/m 22 na Q1 uit de kwalificatie te halen, aangezien er door de afwezigheid van Caterham en Marussia dus sowieso geen nummers 19 t/m 22 zijn en de kans verder groot is dat Sebastian Vettel vanwege een motorwissel niet meedoet aan de kwalificatie.

Vettel moet de race door deze wissel vanuit de pits beginnen, wat kwalificeren onnodig maakt. Als de reguliere regels waren aangehouden, zou er daardoor in Q1 effectief maar één coureur geëlimineerd worden.

Dispensatie
Caterham en Marussia hebben overigens van Bernie Ecclestone dispensatie gekregen om verstek te laten gaan wat betreft hun commerciële verplichtingen, maar de sporting regulations van de FIA stipuleren dat elk team elke race mee moet doen.

Officieel gezien is het missen van de race in Austin – en mogelijk meer – door Caterham en Marussia dan ook in strijd met de regels en dus strafbaar. De FIA heeft vooralsnog echter aangegeven dat het vanwege de moeilijke (financiële) situatie waarin de teams verkeren geen straffen zal uitdelen, al is het nog wel aan FIA-president Jean Todt om te bepalen of er later nog iets aan de zaak gedaan moet worden.