Conform het reguliere kwalificatie format vallen er zes coureurs af in Q1, maar daarbij wordt uitgegaan van 22 deelnemers. In Austin zou het weinig zin hebben de nummers 17 t/m 22 na Q1 uit de kwalificatie te halen, aangezien er door de afwezigheid van Caterham en Marussia dus sowieso geen nummers 19 t/m 22 zijn en de kans verder groot is dat Sebastian Vettel vanwege een motorwissel niet meedoet aan de kwalificatie. Vettel moet de race door deze wissel vanuit de pits beginnen, wat kwalificeren onnodig maakt. Als de reguliere regels waren aangehouden, zou er daardoor in Q1 effectief maar één coureur geëlimineerd worden. Dispensatie
Caterham en Marussia hebben overigens van Bernie Ecclestone dispensatie gekregen om verstek te laten gaan wat betreft hun commerciële verplichtingen, maar de sporting regulations van de FIA stipuleren dat elk team elke race mee moet doen. Officieel gezien is het missen van de race in Austin – en mogelijk meer – door Caterham en Marussia dan ook in strijd met de regels en dus strafbaar. De FIA heeft vooralsnog echter aangegeven dat het vanwege de moeilijke (financiële) situatie waarin de teams verkeren geen straffen zal uitdelen, al is het nog wel aan FIA-president Jean Todt om te bepalen of er later nog iets aan de zaak gedaan moet worden.