Wereldautosportfederatie FIA heeft gereageerd op de kritiek die is opgedoken over het weghalen van de grindbak naast de beroemde Parabolica-bocht op het circuit van Monza.

Bij monde van Formule 1-race director Charlie Whiting laat de FIA weten dat de gewraakte beslissing genomen is op verzoek van de coureurs zelf. Whiting noemt de veiligheid als belangrijkste reden. “Ongeveer 35 procent van het grind bij de Parabolica is weggehaald. Zowel de FIA als de coureurs hebben daar om veiligheidsredenen om gevraagd – net zoals bij zo ongeveer alle andere circuits waar de Formule 1 op racet.”

Een paar weken geleden deden foto’s van de legendarische bocht die op Twitter opdoken heel wat stof opwaaien. Het bleek dat een groot deel van de grindbak, die in het verleden onverbiddelijk was voor coureurs die een foutje maakten in de snelle, uitdagende Parabolica, was vervangen door asfalt.

Puristen spraken schande van de beslissing. Crashes als die van Derek Warwick, die in 1990 in de Parabolica op spectaculaire wijze zijn Lotus afschreef, gingen weliswaar tot het verleden behoren, maar de unieke uitdaging die de bocht in het verleden bood, zou met de aanpassing verloren gaan.

Ook de coureurs waren niet allemaal te spreken over het verdwijnen van de grindbak. Raffaele Marciello, in België winnaar van de hoofdrace in de GP2, tweette een foto van de kale asfaltvlakte in de Parabolica, vergezeld van een bedroefd “Waarom…”.

Lotus-coureurs Romain Grosjean en Pastor Maldonado nemen het op voor de beslissing van de FIA. “Ik denk dat het goed is voor de veiligheid, het is een snelle bocht met weinig ruimte aan de zijkant. Het idee blijft hetzelfde, namelijk om de bocht zo snel en efficiënt mogelijk te nemen”, vertelt Maldonado.

Grosjean valt hem bij: “Het is goed om wat meer veiligheidsmarge te hebben. In het verleden kwam je de bocht in, en wist je dat als je ook maar iets te laat remde, je direct met hoge snelheid in het grind en de muur zou belanden.” De Fransman verwacht verder dat coureurs door het verminderde risico voortaan sneller de limiet in de beroemde bocht zullen vinden.