De stewards in Abu Dhabi hebben het protest van Haas tegen rivaal Force India van tafel geveegd, al lijkt de zaak daar nog niet mee gesloten.

Haas diende aan de vooravond van het laatste raceweekend van het seizoen protest in tegen Force India – of eigenlijk Racing Point Force India, zoals het officieel heet. En daar zit het hem volgens Haas nou net in: het oorspronkelijk ingeschreven team van Force India, eigendom van onder meer Vijay Mallya, is van de zomer overgenomen door de Canadese modemiljardair Lawrence Stroll en consorten. Daarbij ontving het echter een nieuwe inschrijving (voluit als Racing Point Force India, dus) en moest het na de zomerstop qua punten weer opnieuw beginnen.

Miljoenen op het spel
Wat Haas daarbij dwars zat, is dat Racing Point Force India nog wel gewoon recht heeft op het deelnamegeld dat een team krijgt als het tenminste twee van de afgelopen drie jaar in de top tien is gefinisht. Haas, dat in 2016 in de Formule 1 debuteerde, moest het in haar eerste twee seizoenen zonder dat geld stellen, en volgens het kleine Amerikaanse team is het niet eerlijk dat Racing Point Force India deze tientallen miljoenen nu wel gewoon krijgt.

Teambazen Szafnauer (Force India) en Steiner zitten hier naast elkaar, maar staan in dit dispuut tegenover elkaar.

Dus diende Haas protest in, al deed het dat met een andere klacht: het gooide het erop dat de auto waarmee Racing Point Force India rijdt eigenlijk intellectueel eigendom is van het vorige Force India, wat zou betekenen dat het met de auto van een ander (inmiddels niet meer bestaand) team rijdt én eigenlijk geen constructeur is.

Die claim is nu dus verworpen door de FIA. Volgens de stewards is Racing Point Force India door de manier waarop het juridisch is opgezet namelijk wel degelijk constructeur en eigenaar van het eigendomsrecht op de bolides.

Staartje?
Maar: de stewards hebben daarbij ook geoordeeld dat Racing Point Force India wel degelijk ‘een nieuw team is’. En dat is waarom de zaak alsnog een staartje kan krijgen, want het geeft Haas nu een mogelijk argument om de uitbetaling van de tientallen miljoenen aan eerdergenoemd ‘deelnemersgeld’ aan te vechten. Om het helemaal complex te maken, moet het dat echter niet doen bij de FIA, maar bij Formule 1-eigenaar Liberty Media. Wordt ongetwijfeld vervolgd…